Haber

Gazetecilik, medya ve teknoloji trendlerinde 2023 tahminleri

Reuters Enstitüsü, 53 ülkede medya yöneticileriyle bir anket yaptı. Gazetecilik, medya ve teknoloji trendlerinde 2023 tahminleri bu yeni raporda sıralandı. Yayıncıların çoğu 2023’ten endişeli. Facebook ve Twitter medyanın öncelik sıralamasında geriliyor, TikTok ve Instagram ise yükseliyor

Oxford Üniversitesi’ndeki Reuters Gazetecilik Enstitüsü‘nün dün yayımladığı rapor, Kasım-Aralık 2022 tarihlerinde 53 ülkedeki (Türkiye yok) 303 üst düzey medya yöneticisiyle yapılan ankete dayanıyor.

Kurumun kıdemli araştırma uzmanı Nic Newman‘ın hazırladığı rapora göre dünyadaki medya yöneticileri 2023’te gazetecilik ve teknoloji trendleri konusunda özetle şu tahminleri yaptı:

  • Yayıncıların ekonomik ve mali beklentilerinde geçen yıla göre gerileme var. Yöneticilerin çoğu (%56) 2023’ten endişeli. En büyük kaygı; maliyetlerin artması, reklam gelirlerinin düşmesi ve abone sayısındaki artışın yavaşlaması.
  • Dünyadaki yayıncıların %72’si insanların haberlerden giderek daha fazla kaçınmasından endişe duyduğunu söylüyor. Ukrayna’daki savaş ve iklim değişikliği gibi “depresif” konuların bu eğilimi güçlendirdiği bildiriliyor.
  • Yayıncılar bu eğilime karşılık olarak açıklayıcı (%94) ve soru-cevap (%87) biçimindeki içerikleri artırmayı, ilham verici haberlere (%66) daha çok yer vermeyi planlıyor. Daha fazla olumlu haber yayımlamak istediğini bildirenler de az değil (%48).
  • Dünyadaki yayıncıların %80’i 2023’te de en önemli gelir kaynaklarından birinin abonelik ve üyelikler olduğunu belirtiyor. %68’i, ekonomik sorunlara rağmen 2023’te kullanıcı gelirinin artmasını bekliyor.

Facebook ve Twitter düşüyor, TikTok yükseliyor

  • Yayıncılar, gösterim temelli (display) ve doğal (native) reklamlar dışında da gelir kaynakları yaratmaya 2023’te devam etmeyi planlıyor. %33’ü, içerik lisanslama ve inovasyon fonları üzerinden dijital platformlardan 2023’te ciddi miktarda gelir bekliyor.
  • Çeşitli ülkelerde sosyal medyadaki “zararlı” içerikleri sınırlamak için hazırlanan yasa tasarıları, anket katılımcılarının %54’ünü endişelendiriyor. Bu katılımcılar, ilgili yasaların, gazetecilerin hükûmetin hoşuna gitmeyecek haberleri yayımlamasını zorlaştırabileceğini düşünüyor.
  • Dünyadaki yayıncılar, geçen yıla kıyasla 2023’te Facebook‘a (30 puan düşüş) ve Twitter‘a (28 puan düşüş) daha az odaklanacak. Bunun yerine TikTok (63 puan artış), Instagram (50) ve YouTube (47) yayıncıların özellikle gençlere erişmek için daha fazla mesai harcadıkları platformlar.

Yapay zekâ, haber merkezlerine sessizce girdi

  • Medya yöneticilerinin %51’i, Elon Musk’ın sahipliğindeki Twitter‘ın muhtemel yok oluşunun veya zayıflamasının gazetecilik için kötü olacağı görüşünde. Twitter’ın alternatifleri olarak LinkedIn (%42), Mastodon (%10) ve Facebook (%7) görülüyor.
  • Dünyadaki yayıncıların %49’u iklim değişikliği haberleri için uzman ekipler kurdu ve %31’i bu alanda daha fazla gazeteciyi işe almayı planlıyor. 2023’te podcast ve dijital ses (%72), e-bülten (%69) ve video (%67) mecralarına da yayıncılar daha fazla kaynak ayıracak.
  • Medya şirketleri, yapay zekâyı özellikle kişiselleştirilmiş deneyimler sunmak için faaliyetlerine entegre ediyor. Dünyadaki yayıncıların %28’i, yapay zekânın şimdiden günlük faaliyetlerinin parçası olduğunu söylerken %39 ise 2023’te bu alanda denemeler yapmayı planlıyor. Rapora göre ChatGPT ve DALL-E 2 gibi uygulamalar, üretim veriminin artırılmasının yanı sıra yarı otomatik içerik oluşturulmasında da yeni fırsatlar sunuyor.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR:

Journo Haber Tüketicisi Araştırması: Okur, izleyici ve dinleyici ne istiyor?

Journo

Yeni nesil medya ve gazetecilik sitesi. Gazetecilere yönelik bağımsız bir dijital platform olan Journo; medyanın gelir modellerine, yeni haber üretim teknolojilerine ve medya çalışanlarının yaşamına odaklanıyor, sürdürülebilir bir sektör için çözümler öneriyor.

Journo E-Bülten