Haber

Bu da yeni SEO ucuzluğu: Google’ı kandırmak için eski haberleri yeni tarihle sunuyorlar

Bir örnek: Hürriyet haberine bakılırsa 5 Kasım 2021 tarihinde ABD Dışişleri Bakanı koltuğunda oturan John Kerry, Türkiye'yi de ilgilendiren önemli bir açıklama yapmış. Oysa bu haber tam 6 yıl öncesinindi. Google, arama sonuçlarında Hürriyet'in yanlış tarihli haberini, doğru tarihli haberlerin üstünde öneriyor.

Dünyanın önde gelen gazeteleri, eski haberleri sosyal medyada yanıltıcı bir şekilde paylaşılmasın diye bu içeriklerin üstüne uyarı metni koyuyor. Türkiye’de ise birçok haber sitesi son dönemde bunun tam tersini yapıyor. Bu siteler, eski haberlerin tarihini güncelleyerek arama sonuçlarında daha üst sıralarda yer almaya, yani Google algoritmasını kandırmaya çalışıyor. Öyle görünüyor ki başarılı da oluyorlar.

Eski tarihli içeriklerin yeniymiş gibi paylaşılması sosyal medyada dezenformasyona neden olabiliyor. Kötü niyetli kişiler ve gruplar bazen arşivdeki haberleri bu amaçla kullanıyor. Dünyada bu durumun farkına varıp önlem alan ilk gazete, Londra merkezli The Guardian’dı.

Bu gazete, 2019 nisanından beri hem eski haberlerinin tepesine “Bu içerik ….. aydan daha eskidir” ibaresini koyuyor, hem de bu haberlerin sosyal medya paylaşım görsellerine bir uyarı ekliyor.

Yaptığı gazeteciliğin kendi platformu dışında da “şeffaf ve bağlamlı” olmasını amaçladığını vurgulayan The Guardian bu uygulamayla ilgili olarak o dönemde şu açıklamayı yapmıştı: “Tarih gibi bağlama dair bilgiler sunulmadığında, doğru ve sorumlu bir habercilik bile insanları yanıltabilir.”

The Guardian’ın tarih uyarısı sarı arka planla vurgulanıyor.

3 yıl önceki bu adım aslında The Guardian’ın bu alandaki ilk girişimi değildi. “Bu haber eskidir” uyarısı birkaç yıl öncesinden beri The Guardian içeriklerinin mahreç kısmında yer alıyordu. 2019’daki değişiklik ise hem bu uyarıyı haberin en üstüne taşıdı, hem de içeriğe tıklamayıp sadece sosyal medya paylaşımındaki görseli okuyanların yanıltılmasını engellemeyi amaçladı.

Trusting News adlı projenin yöneticilerinden Lynn Walsh, sosyal medyada haberlere eklenen “görsel işaretlerin okurlar için haberin kafa karıştırıcılığını azalttığını ve güven sağladığını” söylüyor. Bu yüzden dünyada birçok gazete The Guardian’ı izledi ve haberlerine benzer uyarılar eklemeye başladı.

New York Times ve BuzzFeed News’un sosyal medya paylaşım görsellerinin üstünde, haberin yayın tarihi de yazıyor.

Türkiye’de ise son dönemde tam tersi bir trend gözleniyor. Yüksek trafikli birçok haber sitesinde eski haberlerin tarihleri güncelleniyor. Bu sitelerin birçoğu, arşivdeki içeriklerini sanki tazeymiş gibi sunarak Google algoritmasını kandırmaya ve arama sonuçlarında daha üst sıralarda çıkmaya çalışıyor.

Kullanıcıya katma değer sağlamaksızın sırf arama motoru optimizasyonu (SEO) taktiği olarak başvurulan bu tür uygulamalar, Google standartlarına da aykırı. Ancak şirket, Journo’da daha önce yer verdiğimiz SEO hilelerinde olduğu gibi, Türkçe içerik ekosistemini bozan sitelere —geçmişin aksine— bugün itibarıyla herhangi bir yaptırım uygulamıyor.

Bir başka örnek: DHA mahreçli 5 yıllık bu habere, Hürriyet 5 Kasım 2021 tarihini atmış. Google ise yanıltıcı tarihli bu içeriğe, arama sonuçlarında doğru tarihli diğer haberlerin üstünde yer veriyor.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR – YETER GOOGLE: ARAMALAR, REKLAMLAR VE KÖTÜLÜĞÜN FİNANSMANI

Journo

Yeni nesil medya ve gazetecilik sitesi. Gazetecilere yönelik bağımsız bir dijital platform olan Journo; medyanın gelir modellerine, yeni haber üretim teknolojilerine ve medya çalışanlarının yaşamına odaklanıyor, sürdürülebilir bir sektör için çözümler öneriyor.

Journo E-Bülten