Haber

Washington Post gazetecileri 48 yıldır ilk kez grev yaptı

Fotoğraf: Washington Post'ta örgütlü Post Guild adlı sendikanın bir gün boyunca grev yapan üyeleri, 8 Aralık 2023'te gazete binasının önündeydi. 1990'lardan beri ABD'deki grevlerde, simge olarak bir şişme fare de sıkça görülüyor. Bu, sendikalı olmayan işçi çalıştıran veya grev kırmaya çalışan şirket yöneticilerini simgeliyor.

ABD’nin önde gelen gazetelerinden Washington Post’ta çalışanlar 1975’ten beri ilk kez iş bıraktı.

Washington Post gazetesinin yaklaşık 700 sendikalı çalışanı, toplu sözleşme görüşmelerinin tıkanmasını ve planlanan işten çıkarmaları protesto etmek amacıyla geçen perşembe 24 saat boyunca iş bıraktı.

Gazetecilerin kurduğu Post Guild adlı sendika, 18 aydır devam eden toplu sözleşme müzakerelerinde şirket yönetiminin “iyi niyetle pazarlık yapmayı reddettiğini” ve kilit konulardaki müzakereleri durdurduğunu açıkladı.

Şirket sözcüsü ise sendikanın greve gitme hakkına gazete yönetiminin saygı duyduğunu bildirdi. Sözcü, şirketin toplu sözleşme müzakerelerine bağlılığını sürdüğünü belirterek “Amacımız, çalışanlarımızın ve şirketimizin ihtiyaçlarını karşılayan bir anlaşmaya varmak” dedi.

Sendika, bir günlük grev boyunca Washington Post’un basılı veya dijital hiçbir içeriğiyle etkileşime girmemelerini okurlardan istedi. Gazetede perşembe günü yayımlanan içeriklerin sonuna eklenen bir notla çalışanların grevde olduğu hatırlatıldı. O günkü tüm içeriklerde imza olarak sadece “Washington Post çalışanları” ifadesi kullanıldı. İçeriklerin önemli bir bölümünün ya daha önce hazırlanmış olması veya ajanslardan alınması da dikkat çekti.

Kârları yöneticiler alıyor, faturayı emekçiler ödüyor

Washington Post gazetesinde son olarak 1975 yılında matbaa çalışanları 20 hafta boyunca greve gitmiş, o günkü eyleme gazetecilerin çoğu katılmamıştı. Ancak bugün durum çok farklı. COVID-19 salgınının ilk günlerinden beri ABD ve Avrupa’da gazeteciler ve diğer medya çalışanları hızla örgütleniyor. Son dönemde New York Times gibi gazetelerde grev yapıldı, ayrıca Apple gibi teknoloji devlerinde de sendikal hareket güçlendi.

Teknoloji devlerinden biri olan Amazon‘un kurucusu Jeff Bezos, Washington Post’u 2013’te satın almış, yaptığı yatırımlardan bir süre sonra gazetenin artık kâr etmesini beklediğini açıklamıştı. 2020’de 3 milyon aboneyi aşarak rekor kıran Washington Post’taki gazeteciler, Bezos tarafından konulan kâr etme hedefini tutturduklarını, ancak o dönem CEO olan Fred Ryan’ın elde edilen geliri yeniden habercilik yatırımlarına yönlendirmek yerine büyük bölümünü ikramiyelerle üst düzey yöneticilere dağıttığını savunuyor.

Son 2 yıldır abone sayısının ve gelirlerin düşmesinin ardından Fred Ryan geçen yıl istifa etmişti. Daha önce Wall Street Journal’ı yöneten William Lewis‘ın 2 Ocak’ta Washington Post’un yeni CEO’su olarak göreve başlaması bekleniyor.

“Kötü idareyle gazetenin kurumsallığını zayıflattılar”

Bu yıl yaklaşık 100 milyon dolar zarar etmesi beklenen Washington Post‘un geçici yönetimi, ekimde yaptığı açıklamada, 2.600 çalışanın 240’ıyla yolların önümüzdeki günlerde ayrılacağını açıklamıştı. Gönüllü olarak ayrılmayı kabul edenlere daha yüksek tazminat ödeneceği bildirilmişti. Belirlenen sayıya bu şekilde ulaşılamazsa yaklaşık %10’luk küçülme hedefini tutturmak için kalan çalışanlar işten çıkarılacak.

Gazetedeki sendika temsilcisi ve iklim değişikliği muhabiri Sarah Kaplan, şirketin toplu iş sözleşmesi görüşmelerinde sadece %2,25’lik bir zam teklif ettiğini, ABD’deki enflasyon ve hayat pahalılığı dikkate alındığında bunun aslında “maaş kesintisi” anlamına geldiğini söyledi. Kaplan’a göre tenkisat için sunulan teklif ve toplu iş sözleşmesi müzakere sürecindeki tutum, şirketin “kötü idareyle gazetenin kurumsallığını zayıflattığını” gösteriyor.

Bu arada Türkiye’de Sputnik grevi dördüncü ayını tamamlamak üzere:

İLGİLİ:

Sputnik’te grev 40. gününde: “Biz şimdiden kazandık”

Bir hayalimiz var: Medya sektöründe orman kanunlarına son vereceğiz

Medyada sendikalaşma: Sputnik grevinin hukuki boyutu

Journo

Yeni nesil medya ve gazetecilik sitesi. Gazetecilere yönelik bağımsız bir dijital platform olan Journo; medyanın gelir modellerine, yeni haber üretim teknolojilerine ve medya çalışanlarının yaşamına odaklanıyor, sürdürülebilir bir sektör için çözümler öneriyor.

Journo E-Bülten