ABD medyasında iki yıldır esen sendika rüzgârı, COVID-19 ile fırtınaya dönüştü. Ülkedeki medya sektörünün en büyük sendikalarından birinin yöneticisi olan Lowell Peterson, “Salgının başından bu yana çılgınca örgütleniyoruz” dedi.
ABD merkezli medya kuruluşu Axios’un bugün yayımlanan haberinde, yeni tip koronavirüs salgınının ülkedeki gazetecilerin sendikal faaliyetlerinde “devasa bir artışı tetiklediği” bildirildi. Sarah Fischer’a konuşan sendika yöneticileri, üç trende dikkat çekti:
- Mali belirsizlik: Salgın, önce reklam sektörünü vurdu. Reklam gelirleri düşen medya kuruluşlarında çok sayıda çalışan işten çıkarıldı. Bu nedenle gazeteciler hızla sendika üyesi olmaya başladı. Gazetecilerin de üye olduğu Amerika Yazarlar Birliği Doğu Şubesi’nin İcra Direktörü Lowell Peterson, “Ekonomik güvence konusunda endişeler ne zaman artsa, insanlar sendika üyesi olma eğilimine girer” dedi.
- Medyada birleşmeler ve SPAC modası: 2020’nin son aylarında kurulan özel amaçlı satın alma şirketleri (SPAC), zor durumdaki birçok medya kuruluşuna umut verdi. SPAC, ABD yasalarına göre halka arzdan daha kolay bir şekilde sermaye ve yatırım çekmeyi sağlıyor. Bir yandan da medya şirketlerinin birbirini satın alması ve birleşmesi eğilimi güçlendiğinden, yeni yöneticilere sahip olma ihtimalinin yarattığı endişeler gazetecileri sendikal dayanışmaya yönlendiriyor.
- Toplumsal adalet: ABD’de son bir yılda özellikle ırkçılığa karşı protestolar ve hareketler güç kazandı. Toplumsal adalet beklentilerinin arttığı bu ortamda sendikanın sunduğu yasal güvencelerin yanı sıra ırk ve cinsiyet dâhil her alanda medyada eşitlikçi ve adil temsil vaadi, gazetecilere çekici geliyor.
ABD Haber Sendikası (NewsGuild) Başkanı Jon Schleuss’a göre normalleşmeyle birlikte insanlar ofise dönüp yüz yüze temas arttıkça ABD medyasındaki sendika rüzgârı daha da güçlenecek. Schleuss, “Patlama yaşanacak. Sektörde sendikalaşma için bir rekor yılı olacak” ifadesini kullandı.
‘Sahiden güçlü bir hareket ortaya çıkıyor’
Axios’a göre ismi geçen bu iki çatı kuruluşa bağlı sendikalar, 2020’de 1.800’ü aşkın gazeteciyi daha saflarına kattı. 2019’da yeni üye sayısı 1.500’dü. Bu yıl ise şimdiden 200 gazeteci sendikaya üye oldu ve yüzlercesinin onay sürecinin devam ettiği belirtildi.
Son olarak bu hafta (Business) Insider bünyesindeki yayın ekibi, sendika olarak örgütlenmişti. New York Times gazetesindeki 650 teknoloji çalışanı da geçen hafta sendika kurmuştu.
Son birkaç ay içinde sendikal örgütlenmeye giden ABD merkezli medya kuruluşları arasında Wired, Bustle, NowThis ve onlarca yerel gazete ile televizyon var.
40’ı aşkın haber markasıyla ülkenin en büyük gazetecilik şirketi olan Gannett ile geçen yıl bir yatırım fonuna satılan McClatchy bünyesindeki bir düzine haber merkezi de artık sendika üyesi gazetecilerden oluşuyor.
Bir diğer büyük yayın grubu Tribune Publishing’de de gazeteciler, şirketin “yırtıcı” bir yatırım fonuna satılması durumunda ağır maliyet kesintilerinden mağdur olmamak için sendika üyesi oldu.
Peterson, “Tüm bu etkenler bir araya geldiğinde sahiden güçlü bir hareket ortaya çıkıyor” dedi.
İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR – VOX, BUZZFEED, LA TIMES: ABD MEDYASINDA SENDİKA RÜZGÂRI