Haber

Kısa kısa: Facebook, TikTok ve diğer dijital platformlardan son haberler

Facebook, TikTok, Twitch, Apple, Google ve Clubhouse ile ilgili son haberler, gazeteciler başta olmak üzere tüm medyayı ve internet kullanıcılarını yakından ilgilendiriyor.

1. Facebook’un kriz haftası

Facebook ve (aynı adlı şirkete ait olan) Instagram ile WhatsApp’a erişim dün 6 saat boyunca kesildi. Şirket siber saldırıya uğramadığını, kesintinin ağ altyapısındaki teknik bir sorundan kaynaklandığını duyurdu.

Facebook hisselerinin sert düşmesine neden olan kesinti, şirketin birden çok cephede savaş verdiği günlerde geldi. Şirketin eski bir çalışanı, Facebook yönetiminin ticari çıkarları için topluma zararlı kararlar aldığını iddia ederek bir dizi belgeyle birlikte ABD Kongresi’ne ifade vermişti. Rusya’da hükûmet, Moskova’nın istediği içerikleri platformdan çıkarmaması hâlinde Facebook’a yıllık gelirinin %10’u kadar para cezası keseceğini açıkladı. Türkiye’de “dezenformasyon yasa tasarısı” gündemde, Çin’de de teknoloji platformlarına yönelik yeni yasa çağrıları var.

Wall Street Journal’ın ele geçirdiği, New York Times’ın da analiz ettiği Facebook iç yazışmalarına göre şirket yöneticileri “en iyi günlerin geri kaldığını” ve zorlu bir döneme girdiklerini düşünüyor.

2. TikTok NFT dünyasına giriyor

Tarihte 1 milyar kullanıcıya en çabuk ulaşan sosyal medya platformu olan Çin merkezli TikTok, “emsalsiz blok birim” (NFT: Non-fungible token) furyasından pay almak için ilk adımı attı.  TikTok’un popüler kullanıcılarının piyasaya sunacağı NFT’ler, bu iş için özel olarak oluşturacak bir site üstünden satılacak.

3. Twitch tacize karşı harekete geçti

Video akış platformu Twitch, sistematik taciz ve saldırılara maruz kalan kanal sahiplerini korumak için yeni bir teknik aracı devreye soktuğunu açıkladı.

Trollerin örgütlediği ve “nefret baskınları” adını verdiği örgütlü taciz girişimleri, son dönemde özellikle LGBTi+ topluluğundan kullanıcıları hedef alıyordu. Mağdur kullanıcıların kanalındaki sohbet kutusunu nefret söylemi içerikli mesajlarla dolduran bu tür saldırılarda artık en azından botların kullanması mümkün olmayacak. Çünkü her kullanıcının özgün bir telefon numarasıyla doğrulama yaparak bot olmadığını kanıtlaması gerekecek.

4. Apple, küresel reklam pazarına girebilir

Apple’ın iPhone’lar için geliştirdiği “Uygulama İzleme Şeffaflığı” özelliği, şirketin küresel reklam pazarına girme niyetinin sinyali olarak algılanıyor.

ABD merkezli yatırım danışmanlığı şirketi RBC’ye göre, Apple’ın kişisel mahremiyeti koruma iddiasıyla devreye aldığı yeni özellikler, reklam sektörünün en büyük oyuncuları Google ve Facebook’a karşı bu şirkete önemli bir avantaj sağladı.

5. Google yapay zekâya yükleniyor

Google’ın, “Çoklu Görev Birlik Modeli” (Mum: Multitask Unified Model) adını verdiği yeni bir teknolojiyle, yapay zekâda son dönemde kaydedilen ilerlemeleri, arama motorunu yeniden tasarlamak için kullanacağı bildirildi.

Google’a ait yapay zekâ şirketi DeepMind ise İngiltere’de 1.6 milyon hastanın mahrem sağlık verilerini izinsiz kullandığı iddiasıyla mahkemelik oldu.

Bu arada YouTube’un, aşı karşıtı dezenformasyonu engelleme amaçlı yeni politikası, aşı karşıtı bir dizi ünlü aktivistin kanalının kapatılmasıyla devreye girdi.

6. Clubhouse’dan iki önemli karar

Clubhouse, Vimeo ve DoubleVerify, Avrupa Birliği’nin Dezenformasyonla Mücadele Yönetmeliği’ni imzalayan şirketler arasına katıldı.

Bu arada Clubhouse yeni bir özelliği devreye alıyor. Odalardaki canlı sohbetlerin ses kayıtlarının alınıp indirilmesi, Clubhouse profilinde veya “kulüplerde” sergilenmesi artık mümkün. Sohbetlerden 30 saniyelik kesitler de paylaşılabilecek. Ayrıca arama özelliği yenileniyor.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR – GEÇEN AYDAN KISA KISA

Journo

Yeni nesil medya ve gazetecilik sitesi. Gazetecilere yönelik bağımsız bir dijital platform olan Journo; medyanın gelir modellerine, yeni haber üretim teknolojilerine ve medya çalışanlarının yaşamına odaklanıyor, sürdürülebilir bir sektör için çözümler öneriyor.

Journo E-Bülten