Facebook’un da sahibi olan Meta’da, Mark Zuckerberg’in ardından en önemli isim olarak 14 yıldır yöneticilik yapan Sheryl Sandberg sürpriz bir şekilde görevi bıraktı. İstifa kararının ardında, şirketin “öte-evren” (metaverse) girişiminin bulunduğu ABD teknoloji medyasına yansıdı.
Sheryl Sandberg, 2008’de Google’ın başkan yardımcılığını bırakıp geldiğinde Facebook yeni yetme bir teknoloji şirketiydi. Hızla büyümesine rağmen, bir dizi uygulamadan oluşan ürün ve hizmetleri örgütsüz ve dağınıktı. Google’ı milyarlarca dolarlık dijital reklam pazarının tartışmasız lideri yapan Sandberg, Facebook’u da “Operasyondan Sorumlu Baş Yönetici” (COO) unvanıyla çabucak dönüştürmeye başladı.
14 yıllık yöneticiliğinin ardından Sandberg’in, (yeni ismiyle) Meta şirketinden ayrılacağı geçen hafta açıklandı. ABD medyasına yansıyan bilgilere göre bu ayrılık kararının arkasında, CEO Mark Zuckerberg’in “öte-evren” (metaverse) kavramının etrafında şirketi yeniden kurgulama planına Sandberg’in soğuk bakması yatıyor. İki isim de veda mesajlarında sıcak ifadeler kullansa da aslında birkaç yıldır aralarının iyi olmadığı belirtiliyor. Sandberg’in, COO olmasına rağmen son aylardaki kritik toplantılara katılmadığı ve şirket için önemli kararların dışında tutulduğu haberlere yansıyor.
Eski gemi batıyor: Reklam imparatorluğunu kurduran şartlar artık yok
Sandberg, ticari olarak tarihin en başarılı şirketlerinden birini kursa da, bunu yapabilmesini sağlayan kullanıcıların kişisel verilerinin “sağılıp” elde edilen katma değerin reklamverenlere satılmasıydı. Bu sayede doğru müşterileri hedeflemesi sağlanan reklamların verimliliği artmış ve şirketler ürünlerini pazarlamak için Facebook’a para yağdırır olmuştu.
Cambridge Analytica skandalı ile birlikte kamuoyu ve devletler, bu düzenin tehlikelerini fark etmeye başladı. Rusya’nın ABD başkanlık seçimlerini manipule etme çabaları ve eski Facebook çalışanı Frances Haugen’ın ifşaatı gibi gelişmelerle Facebook üzerindeki denetim baskısı arttı. Devasa reklam gelirleri elde etmeyi sürdürse de artık Facebook dünyanın en az güvenilen şirketlerinden biri.
Üstelik ticari olarak da Facebook için işler iyi gitmiyor. Genç kullanıcılar bu sosyal medya platformunu terk edip TikTok gibi alternatiflere kaydığından Facebook tarihinde ilk kez aktif kullanıcı sayısı düştü. Apple’ın “Uygulama İzleme Şeffaflığı” programı bu duruma tuz biber ekti. Artık iPhone kullanıcıları, “Facebook beni takip etmesin” diyebiliyor. Bu yüzden bu platformdaki hedefli reklamların etkinliği azaldı. Zuckerberg bu nedenle yılda 10 milyar dolarlık reklam geliri kaybı beklediklerini açıkladı. Android telefonların üreticileri de kişisel veri mahremiyetini korumaya yönelik bu tür adımlar atarsa Facebook için manzara daha da kötüleşebilir.
Mark Zuckerberg, öte-evren ile yeni bir gemi inşa etmeye çalışıyor
İşte bu ortamda Zuckerberg, web ve mobil ortamlardaki geleneksel dijital reklam gemisini tamamen batmadan terk edip yeni bir gemiye atlamayı umuyor. Zuckerberg’in Facebook’u da çatısı altına alan bir holding ismi (Meta) seçecek kadar bel bağladığı “öte-evren” (metaverse) kavramı, yeni bir gemi inşa etme çabasının parçası. Ancak Sandberg’ün öte-evrene başından beri hiç inanmadığı ABD medyasındaki haberlerde vurgulanıyor. Zuckerberg’in kendisi de öte-evrenin en az 5, hatta belki 10 yıl boyunca Meta’ya “ciddi” miktarda para kaybettireceğini söylüyor. Umudu, 10 yıl kadar sonra Meta’nın, öte-evrendeki ürün ve hizmetlerinden büyük kârlar elde etmesi.
Sanal veya artırılmış gerçeklik ortamında platformlaşma ve gelir elde etme çabaları daha emekleme aşamasında olsa bile, ABD dâhil bir dizi ülkede devletler bu konuda kısıtlayıcı yasal düzenlemeler yapmaya başladı. Yani Facebook’un bir zamanlar dünya kamuoyunu “punduna getirip” yarattığı, kişisel verilerin hasat edilmesine dayalı reklam modelinin benzer bir oldubittiyle sanal ortama taşınması pek mümkün görünmüyor. Sandberg’in öte-evrenin geleceğine inanmadığı için Meta’dan ayrıldığı, Zuckerberg’in ise şirketin yarınlarını ipotek ettiği bu projeye inanmayan güçlü bir yöneticinin istifa kararından aslında gayet memnun olduğu belirtiliyor.
Bu arada Zuckerberg’in yeni dönemde Sandberg kadar geniş kapsamlı yetkilere sahip bir COO ile çalışmayacağı açıklandı. Meta üst yöneticisi, bunun yerine, daha önce Sandberg’in uhdesinde olan çok sayıda alanı, doğrudan kendisine bağlı bir dizi yönetici arasında paylaştıracak.
İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR:
Facebook’ta iş bırakma eylemi: Çalışanlar Zuckerberg’i protesto etti