Haber

Reuters Enstitüsü’ne göre 2020’nin 6 medya trendi

2020 itibariyle dünyada önde gelen yayıncıların platformlara duyduğu güven oranları
“2020’de Gazetecilik, Medya ve Teknoloji Trendleri ve Tahminleri” başlıklı Reuters Enstitüsü raporu bu hafta yayımlandı. Buna göre 2020’de medyada 6 trend gözlenecek.

Reuters Enstitüsü, 32 ülkeden 233 medya yöneticisi ile 2020 trend raporu için kapalı anketler yaptı. Oxford Üniversitesi’ne bağlı enstitünün internet sitesinde yayımlanan haberde bu ülkeler arasında ABD, Avustralya, Kenya, Güney Afrika, Meksika, Arjantin, İngiltere, Almanya, İspanya, Fransa, Avusturya, Polonya, Finlandiya, Norveç ve Danimarka sayıldı. Diğer ülkelerin isimleri ve Türkiye’nin listeye dâhil olup olmadığı raporun tam metninde de yer almıyor. Enstitüye göre bu yılın medya trendleri şöyle:

1. Medya sektöründe bir güven açığı var

Katılımcıların yüzde 73’ü, kendi şirketlerinin 2020’de sergilemesini bekledikleri olumlu performanstan emin veya çok emin. Rapora göre bu durum, birçok yayıncının okur geliri ve gelir çeşitliliği için yaptığı yatırımların geri dönüşünü almaya başlamasından kaynaklanıyor. Ancak aynı yöneticilerin, genel olarak gazeteciliğin 2020’de göstereceği performanstan o kadar da emin olmadıkları vurgulandı. Sektörün geneli sorulduğunda güven oranı yüzde 46’ya düşüyor ve bilhassa kamu yararına gazeteciliğin sürdürülebilirliği adına şüpheler dile getiriliyor. Yerel medyanın gerilemesi başlıca sorunlardan.

2. Okur gelirine odaklananların oranı artacak

Yayıncıların yarısı temel gelir kaynaklarının okurlar olduğunu söylüyor. Yüzde 35’i ise reklam geliri ve okur gelirinin eşit önemde olacağını vurguluyor. Ancak yüzde 14’lük bir kesim yalnızca reklam gelirine bel bağlıyor. Financial Times’ın ticari direktörü Jon Slade, “Büyümeyi sağlayan motorlar, özellikle de okur geliri, çok olumlu bir gelecek vaat ediyor. Reklam geliri ise ciddi bir endişe olmayı sürdürüyor” dedi. Örneğin İspanya’ya bakıldığında ülkenin en büyük gazetelerinden El Mundo premium içerik hizmetine geçti bile. El Pais de 2020’de bu geçişi gerçekleştirmeyi planlıyor.

3. Google, Facebook’tan daha popüler

Dünyadaki dijital medya liderleri, Google ve Twitter konusunda daha olumlu görüşlere sahip. Apple, Facebook, Snapchat ve Amazon, gazeteciliği desteklemek söz konusu olduğunda bu iki platform kadar popüler değil. Katılımcıların yarısından fazlası Google için ortalama veya daha iyi notlar verdi. Diğer tüm platformlar olumsuza daha yakın oylar aldı (üstteki grafik). Dijital medya yöneticileri tüm platformların gazeteciliğe yaklaşımlarındaki gerçek niyetlerinden şüphe ediyor. Reuters’a göre Google’ın yüksek skoru, inovasyon alanında medyaya sağladığı fonlardan ve haberle ilgili yeni ürünlerinde medya şirketleriyle yakın çalışmasından kaynaklanıyor. Facebook’un düşük skoru ise, bu platforma yönelik tarihi güvensizlikten ileri geliyor. Facebook son yıllarda ürün stratejisinde yaptığı bir dizi ani değişiklikle birçok yayıncıyı mali açıdan zor durumda bırakmıştı.

4. Haber merkezinde çeşitlilikte alınacak yol var

Yayıncılar özellikle toplumsal cinsiyet eşitliği anlamında haber merkezlerinde ciddi bir aşama kaydettiklerini düşünüyorlar (yüzde 76). Ancak başka alanlarda çeşitlilik konusunda hâlâ alınacak yol olduğunu kabul ediyorlar. Katılımcıların yüzde 55’i büyükşehir dışındaki bölgelerden, yüzde 48’i farklı siyasi görüşlerden, yüzde 33’ü ise farklı ırk ve milliyetlerden gazetecilerin haber merkezlerinde görev yaptığını söylüyor. Medya yöneticileri, yayın ekiplerine yetenekli isimler katmak veya eldekileri tutmak konusunda bu yıl da endişeli değil. Ancak özellikle teknoloji, veri bilimi ve ürün yönetimi alanlarında nitelikli insan kaynağı istihdam etmede 2020’de sorun yaşayacaklarını düşünüyorlar.

5. Podcast gündemdeki yerini koruyacak

Ankete katılan medya yöneticilerinin yarısından fazlası 2020’de yeni podcast girişimlerine başlayacaklarını vurguluyor. Örneğin The Times günlük haber podcastine başlayacak. Le Monde gibi sohbet, röportaj ve belgesel formatlarını podcaste uyarlayacak yayıncılar da var. ABD’de yayıncıların podcastten elde edeceği gelirin bu yıl yüzde 30 artarak 2021 itibariyle 1 milyar doları aşması bekleniyor. Diğer ülkelerde bu formattaki gelir artışı ABD’deki kadar hızlı yaşanmıyor. Reuters’a göre kullanıcı kitlesi anlamında “net bir fırsat” bulunmasına rağmen birçok yayıncı podcast alanında harekete geçmiş değil.

6. Yapay zekânın haber merkezlerinde kullanımı artacak

Yayıncılar yapay zekâyı özellikle içeriğin etkin dağıtımı için daha fazla kullanmayı planlıyor. Katılımcıların yarısından fazlası 2020’de bu alandaki odak noktalarından birinin okura daha iyi içerik önerileri sunmak olduğunu belirtiyor. Yüzde 47’lik bir kesim, potansiyel dijital aboneleri hedeflemek ve ödeme duvarını iyileştirmek için yapay zekâyı kullanacak. Yapay zekânın haber toplama (yüzde 16) ve robot gazeteciliğinde (yüzde 12) kullanımı ise bu yıl da sınırlı kalmayı sürdürecek.


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR – GAZETECİLİKTE YAPAY ZEKÂ KULLANIMININ EN BEĞENİLEN 10 YOLU

Journo

Journo

Yeni nesil medya ve gazetecilik sitesi. Gelişen haber üretim teknolojileri, gazetecilerin sorunları, medya ekonomisi ve gelir modellerine ilişkin gelişmeler Journo’nun öncelikli temaları.