Google, Türkiye’deki medya tüketicilerini de etkileyecek üç kararı bu hafta uygulamaya koydu. Haber aramalarında önemli bir tasarım değişikliği yapan Google, bir yandan ilk kez Türkiye’de sunucular kurarken, bir yandan da özellikle Android kullanıcılarını endişelendiriyor.
Rekabet Kurumu’nun internet sitesinde bugün yayımlanan açıklamada, Google’ın Türkiye’de Android işletim sisteminde mobil uygulama ve hizmetlerin sunumuna ilişkin davranışları üzerine 9 Şubat 2017’de başlatılan soruşturma hatırlatıldı.
Açıklamaya göre “yürütülen soruşturma sonucunda Google’ın cihaz üreticilerine getirdiği yükümlülükleri kullanarak, internet arama hizmeti pazarındaki diğer rakiplerin ürünlerinin mobil cihazlara yüklenmesine engeller getirdiği ve mobil cihazlarda tek arama hizmeti sağlayıcısı olması koşuluyla cihaz üreticilerine finansal destek sağladığı tespit edildi.”
1. Android’de tekelleşme krizi
Bu kapsamda 7 Kasım’dan beri her gün idari para cezası kesilen Google, Türkiye’de piyasaya yeni çıkacak Android yüklü mobil cihazların onaylanmayacağı ve yeni modellerin Google servisleri ile pazara sunulamayacağını açıklayarak yanıt verdi. Rekabet Kurumu ile Google arasındaki müzakerelerin sürmesi bekleniyor.
Google, bir yandan da şaşırtıcı bir adım attı ve Android konusunda Ankara ile kriz yaşadığı bir dönemde sunucularını Türkiye’ye getirme kararı aldı.
2. Sunucuların taşınması Google Stadia’ya yarayacak
Habertürk’ün haberine göre ABD merkezli şirket dün Türk Telekom ile anlaşmaya vardı. Anlaşmaya göre Türk Telekom 2020 ilk çeyreğinden itibaren Türkiye’de sekiz ayrı merkezde Google için sunucular kuracak. Google’ın Türkiye’deki trafiğinin 2020’de yüzde 50’si, sonrasında ise yüzde 80’i bu sunucular üstünden geçecek.
Sunucuların Türkiye’ye taşınması Google’ın özellikle yüksek hacimli veri transferi gerektiren hizmetlerinde kullanıcılara avantaj sağlayacak. YouTube’daki yüksek çözünürlüklü videoların yanı sıra, dünya çapında aşamalı olarak devreye giren oyun akış hizmeti Google Stadia için de sunucuların oyunculara coğrafi olarak yakın olması kritik önemde.
3. Google Haberler’in tasarımında önemli değişiklik
Habercileri daha da çok ilgilendiren gelişme ise arama motorunda yaşandı. Google’ın son dönemde daha kaliteli ve özgün içerikleri öne çıkarmak için yaptığı değişiklik kapsamında arama sonuçlarının tepesindeki haber karuselinin tasarımı değiştirildi.
Eski tasarımda arama sonuçlarının en üstünde fotoğrafsız olarak iki haber içeriği ve onların altında da bir haber karuseli görülüyordu. Bir haftadır dünya çapında aşamalı olarak devreye alınan yeni tasarımda ise fotoğrafsız bölüm kaldırıldı. Altında da artık konulara göre ayrılmış birden çok karusel gelebiliyor. Ayrıca haberlerin içinden otomatik olarak çekilen önemli alıntılar da artık karuselde yer alıyor.
Google’ın yeni tasarımla ilgili açıklamasında bu değişiklik ile, “son dakika gelişmeleri dışında da yüksek kaliteli içeriklerin ve daha fazla kaynağın” bu sayede görüntülenebileceği belirtildi. Haber sitelerinin trafiklerinin önemli bir bölümünün Google kaynaklı olduğu ve bu oranın son dönemde daha da arttığı düşünüldüğünde, son değişikliğin sonuçlarını dikkatle izlemek gerekiyor.