Film

Vezir Parmağı: Bir Mahsun Kırmızıgül komedisi(!)

Bisiklete binmeyi öğrenirken “Aa, ellerimi bırakabiliyorum!” dediğin noktada GÜM diye çakılırsın ya yere, Mahsun Kırmızıgül’ün 5. filmi Vezir Parmağı tam öyle olmuş. Üzgünüm çünkü sevmeyeni, bu işe yakıştırmayanı çok olmasına rağmen Kırmızıgül’ün sinema çabasını, azmini ve bu alandaki çalışkanlığını önemli bulurum. Vizyondaki yeni filminin isminden (ismin bel altı çağrışımlarından) irrite olmama rağmen merak duygum beni sinemaya götürdü.

“15+”, “Cinsellik” ve “Olumsuz örnek oluşturabilecek davranışlar” uyarılarıyla başlıyor film. Karakterlerin tamamıyla hayal ürünü olup gerçek kişi ve olaylarla ilgisi olmadığı yazısı beliriyor ki şimşekleri çekeceğinin farkında bir tavır olarak okunabilir.

Filmin konusu

Erkeklerini savaşta kaybetmiş bir Osmanlı köyünün erkeksizlikten deliye dönmüş ama bakire ama dul, ama güzel ama çirkin, ama şişman ama değil onlarca evde kalmış kadını “erkek, erkek” diye yanıp tutuşmaktadır.

Derken, bizzat devlet eliyle amele pazarından seçilen 5 civan(!) bu erkeksiz köydeki biçare kadınlara doğru yola koyulur. Bir yol hikayesi mi acaba bu yanıyla? Her neyse, coğrafi güzellikler sergileme imkanı buluyor bu yolculuk esnasında film.

İşe bakınız ki, üçer dörder “karı” düşecektir yolun sonunda bu civanlara. Ve yönetmen her bir karı bolluğundaki ilk gece macerasını ve kadınların “ay kocamız”, “aman beyimiz”, “ohş ağamız” yaltaklanmalarını güle oynaya gösterecektir seyirciye. “Padişahım çok yaşa!” naraları eşliğinde.

Filmin tanıtım röportajlarında her ne kadar Yeşilçam’ı, Tosun Paşa, Şekerpare, Yedi Kocalı Hürmüz gibi efsanevi yerli komedileri referans gösterseler de, konjonktürel ecdad modasından prim yapmaya çalışan kurnaz ve karikatürize bir atmosfer hâkim filme.

Oyunculuk

Mahsun’un kekeme taklidi yapmaktaki ısrarı da ayrı bir muamma. Mucize filminde yeterince kullanmadı mı zaten bu tiplemeyi? Tüm oyuncuların ama özellikle kadınların sergilediği abartılı mimik-jest galerisi perdeye bakmayı had safhada zorlaştırıyor açıkçası. Niyet güldürmek idiyse (belli ki öyle) hiç komik değil.

Onca iyi oyuncu nasıl ikna olmuş bu projeye hayret. Kadını aşağılamaya doyamayan trajk bir panayır çıkmış ortaya.

Sorulduğunda televizyonu para kazanmak, sinemayı ise geleceğe eser bırakmak adına yaptıklarını, seçimlerini buna göre belirlediklerini söyler oyuncular. Bu filmi hangi motivasyonla seçtiklerini merak ediyorum. Önceki yüksek gişeli filmlerinden ötürü gözü kapalı bir güven duydular herhalde Mahsun’a. Promosyon turlarında mutlu ve gururlu görünüyorlar gerçi, çözemedim kusura bakmasınlar, dost acı söyler.

İyi bir şey bulmak gerekirse, Selim Bayraktar görece iyi, ancak Muhteşem Yüzyıl’daki performansının tekrarından nedense kaçamamış ve alakasını çözemediğim Chaplin bıyığı yeni bir karakter yaratmasına yetmemiş.

Gülben Ergen

Filmin tek kazananı sürpriz biçimde Gülben Ergen. Hakaret derecesinde cinsiyetçi, ucuz ve mide bulandırıcı cinsel şakalardan ve göndermelerden ibaret diyoglarla akan böylesi bir filmde “suskun” bir karakteri oynamak büyük şans. Mahsun’a aşık ‘kız kurusu’ rolünde olduğu için yok yere peyda olan ağdalı duygusal sahneler de bonus. Zira filmin Kırmızıgül sineması gibi görünen yanı sadece o ağdalı anlar.

Evlenene kadarki performansıyla Yasemin Yalçın da filmin şanslılarından denebilir, nispeten güçlü ve akıllı bir kadın portresi çizmiş. Kabus bir adamla da olsa nihayetinde tek eşli bir evlilik yapması da başarı ayrıca! (Ortama kıyasla hayli de lüks.) Düzgün projelerde şans bulmasını dilerim Yalçın’ın. Ece Uslu için de geçerli bu dileğim.

Makyaj

Tüm zamanlarda izlediğim en kötü makyaj performansına sahip film oldu Vezir Parmağı. “Kadınları palyaço gibi boyarsak seyirci acayip güler ha” gibi uydurmasyon bir öngörüye dayalı sanırım izlediğimiz şey.

Sonuç

Ertem Eğilmez filmlerini izlemiş ama maalesef çok yanlış anlamış bir elden çıkma tavuklu-horozlu ucuz bir seks komedisi denemesi Vezir Parmağı. Gişe bulursa Hanım Göbeği, Sütlü Nuriye diye devam filmleri şaşırtıcı olmaz. Kırmızıgül’e dostça tavsiyem, iyi kötü bir çizgi tutturduğu dram evrenine acilen geri dönmesi. Hiç komik değil çünkü bu yaptığı, tam aksine trajik. Recep İvedik nezih ve ağırbaşlı kaldı yanında, o derece.


Vezir Parmağı – Künye

Yönetmen: Mahsun Kırmızıgül
Oyuncular: Ali Sürmeli, Selim Bayraktar, Ece Uslu, Mahsun Kırmızıgül, Yasemin Yalçın, Gülben Ergen, Derya Şensoy, Meral Çetinkaya, Metin Yıldız
Tür: Komedi
Süre: 1′ 51”
Ülke: Türkiye
IMDB: 4,4

 

Sevim Gözay

Sevim Gözay

93 yılında girdiği medyada birçok yapımda kamera arkasında çalıştı. 2000’de kamera önüne geçti ve kendi programlarına imza attı. Ödüllü programları Stüdyo: Sinematik Portakal ve Cosmopolis’le tanınıyor. Kitapları: Kasetten Canlı (2013), Sinemaskop Randevular (2015).