Dijital Telif Yasası konusunda Google’ın kapalı kapılar ardında Kültür ve Turizm Bakanlığı’na sunduğu ‘çok detaylı bilgi notu’nu şirkete sorduk. Google’ın ABD’deki merkezinden verilen yanıtta, “hükûmetlerle düzenli olarak bir araya geldikleri” belirtildi. Bilgi notunu kamuoyuyla paylaşmayı reddeden şirket, telif yasası hazırlıkları sırasında sadece iktidar medyasının temsilcileriyle görüştükleri yönündeki iddiaları yalanlamadı.
Yıldız Yazıcıoğlu’nun 25 Temmuz’da Journo’da yayımlanan haberinde, yaklaşık iki yıldır gündemde olan Dijital Telif Yasası’nın en azından ekime kadar rafa kaldırıldığı, yapay zekâ konusunu da kapsayan yeni bir taslağın hazırlanacağı bildirilmişti.
Mayıstaki meclis komisyonu oturumuna katılan Google temsilcileri, rafa kaldırılan taslağın hazırlık sürecinde “Kültür Bakanlığı ile çok yakın bir iletişim hâlinde” olduklarını ve “kendilerine çok detaylı bir bilgi notu” sunduklarını vurgulamıştı.
Bu arada Google Türkiye temsilcilerinin, Anadolu Ajansı ve Turkuvaz Medya gibi iktidarın kontrolündeki yayıncılarla görüşmeler yürüttükleri de öne sürülmüştü.
Türkiye’de tüm vatandaşları ve medyayı etkileyecek bir yasanın hazırlık sürecinde hem devlet kurumlarının hem de tekel konumundaki Google’ın gazetecilik meslek örgütleri ve bağımsız haber kuruluşlarıyla temasta olmaması tepki çekiyordu.
Bu iddiaları hafta başında bakanlığa ve Google’a yazılı olarak sorarken şirketin hazırladığı ‘çok detaylı bilgi notu’nun da kamuoyuyla paylaşılmasını talep ettik. Bakanlıktan bugün itibarıyla herhangi bir yanıt gelmedi.
“Hükûmetlerle düzenli olarak toplantılar yapıyoruz”
ABD’nin California eyaletindeki merkezinde bulunan basın bürosu imzalı bir yanıt gönderen Google da bilgi notuna erişim sağlamadı ve içeriğinin özetini sunmadı. Yasa taslağıyla ilgili sadece belirli haber kuruluşlarıyla kapalı toplantılar yapıldığı iddiasını yalanlamayan şirket, Journo ile şu kısa açıklamayı paylaştı:
- Ürünlerimizle ilgili sorularını yanıtlamak veya ilgili konulardaki deneyimlerimizi ve görüşlerimizi paylaşmak için hükûmetlerle düzenli olarak toplantılar yapıyoruz. Ayrıca, dünya çapındaki yayıncılarla yakın işbirliği içinde çalışarak zorlukları ve fırsatları tartışıyor, ortaklıklara ve beceri geliştirmeye yatırım yapıyoruz.
Google, Türkiye’de gazeteciliği çeşitli yollardan desteklediğini savunuyor. Bunlar arasında; teknoloji, SEO ve okur gelirlerini artırma gibi alanlarda gazetecilere ve medya yöneticilerine sunulan ücretsiz eğitimler de var.
Şirket ayrıca 2023 yılında Google Arama, Haberler ve Keşfet aracılığıyla Türkçe haber yayıncılarına “ücretsiz olarak” 10 milyardan fazla ziyaret yönlendirdiğini ve Google Haber Girişimi (GNI) İnovasyon Yarışması aracılığıyla 2019-2022 döneminde Türkiye’deki yayıncılara dijital dönüşüm süreçlerinde destek olmak üzere 769.000 dolar aktardığını da vurguluyor.
Google’ın 2020 yılında GNI fonu için Türkiye’den sadece Demirören Medya’yı seçip bu kuruluşa yaklaşık 150.000 dolar hibe etmesi tepki çekmişti.
İLGİLİ:
Google’ın yanıtlamadığı soru: Mesele algoritma değil, dijital telif yasası mı?
Bağımsız medyadan açık mektup: “Google’ın yıkıcı ambargosunu protesto ediyoruz”
İktidar medyasının nefret söylemine Google’ın reklam desteği sürüyor