Görüş Yeni Medya

Snapchat üniversite tanıtımları için nasıl kullanılabilir?

Yılın bu dönemlerinde her sokakta, her direkte, hemen her reklam panosunda üniversite tanıtımlarını görüyoruz. Bunların ne kadar etkili olduğu, tercih edilmek konusunda üniversiteleri öne çıkarıp çıkarmadığı, kısa ve net mesajlarla akademik değerlerin ne kadarının aktarılabildiği uzun uzadıya tartışılması gereken konular arasında…

Türkiye’de devlet üniversitelerinin kaynakları vatandaşın ödediği vergiden oluştuğu için “reklam yasağı gerekir mi” sorusuna YÖK cevap arayadursun, vakıf üniversiteleri reklam için pastanın her alanını hemen hemen aynı oranda kullanıyor. Üniversite ve meslek tercihi yapan adayların yaşları düşünülerek sosyal medya araçlarının tüketimi göz önünde bulunduruluyor. Üniversiteler onları tercih etme ihtimali bulunan kitleye web sitelerindeki bloglar, Facebook sayfalarında yayınladıkları iletiler ve Instagram’da paylaştıkları görseller ile zaman zaman mevcut öğrencileriyle zaman zaman aday öğrencilerle iletişim kurmaya çalışıyor.

Son yapılan araştırmalara göre dünyadaki üniversite öğrencilerinin %77’sinin kullandığı ve 26 milyondan fazla aktif kullanıcısının olduğunu bildiğimiz Snapchat’in Türkiye’de %32.9 oranında bir penetrasyonu olduğunu söyleyebiliriz. Peki, Snapchat Türkiye’deki vakıf üniversiteleri tarafından bir tanıtım aracı olarak kullanılabilir mi? Doğruyu söylemek gerekirse, kolay kullanımı, etkileyici ve anlık mesajları ve ücretsiz oluşu kullanılabilirliğini artırıyor. Snapchat’e gelen son güncellemeyle beraber –doğası gereği beraberinde getirdiği anlık olma özelliği dışında– artık kullandığınız cihazda yüklü olan görselleri de paylaşabiliyorsunuz.

Snapchat üniversite tanıtımlarında nasıl kullanılabilir?

Çapraz promosyon yapın: Snapchat’inizi Instagram, Twitter ve Facebook hesaplarınıza entegre ederek öne çıkan tek bir sosyal medya pazarlama aracı oluşturabilirsiniz. Var olan diğer tüm sosyal medya hesaplarınızda Snapchat kullanıcı adınızı duyurabilir ve izlerkitlenizi oluşturarak heyecan yaratabilirsiniz.

Kampüs hayatına içeriden bir bakış sağlayın: Kampüsünüzü gezdiren ve öğrencilere fırsatları anlatan tanıtım elemanları kafeterya, derslikler, yurtlar, laboratuvarlar, kütüphane gibi öğrencilerin kullanımlarına açık tüm alanları sanal bir şekilde gezdirebilir. Hâlihazırda öğrencilerinizin yaptıklarını anlık ve herhangi bir kurguya maruz kalmadan yayınlamak durumunda kalacağınız bir platformda adaylar için anlatılanların gerçekliği ve inandırıcılığının artacağını düşünüyorum. Program üzerinden kayıt ve yayın özelliği yukarıda bahsettiğim son gelen güncelleme ile bir nebze de olsa sekteye uğratacak gibi görünüyor. Neyse ki, bu paylaşımlarda görüntüde farklılık var ve sayfada cihazdaki kayıt tarihini zaman olarak görebiliyorsunuz.

Ziyaret eden öğrencileri katılmaya davet edin: Sosyal medya araçlarında etkileşimi artırmak için yapılan tüm kampanyalar hem mevcut hem de aday öğrencilerle Snapchat üzerinden de yapılabilir ve bu doğrultuda gerçekliğin daha yüksek olduğu bir metin sunabilirsiniz.

Soru-cevap seansları: Üniversitelerin pek çoğu bunu Periscope üzerinden yapıyor. Buna ek olarak, 2015’te Boğaziçi Üniversitesi ilk olarak Snapchat üzerinden adayların sorularını yanıtlamayı tercih etmişti. (O dönem Snapchat’in penetrasyonu yaklaşık %14’tü ve şimdiki kadar verimli değildi) Buna ek olarak, üniversitedeki tanıtım elemanlarına sıkça sorulan soruların günlük hikâyeler halinde cevaplandığı 10 saniyelik videolar yayınlanabilir ve ‘hikâyem’ bölümünde tutulabilir. Adaylar da merak ettikleri ya da akıllarına gelmeyen soruların cevabını almış olur.

Kendi öğrencilerinizle, okul yönetiminin soruları cevapladığı bir gün ve saat belirleyerek seanslar düzenlemek ve bu sayede eğlenceli bir şekilde öğrencilerinizle etkileşim içerisinde olmak için de Snapchat’i kullanabilirsiniz. Durumu daha da öteye götüren bir örnek olarak, Doğu Kentucky Üniversitesi sadece Yeni Medya bölümü öğrencilerinin kabullerini Snapchat üzerinden, daha kabul mektupları ya da e-postaları ulaşmadan öğrencilere açıklıyor. Bunun ne kadar resmî ve ciddiyet içeren bir durum olduğu bizim Snapchat’i nasıl kullandığımızla ilgili ama Türkiye’de üniversite kabul sistemi Amerika Birleşik Devletleri’ndeki gibi olmadığı için belki şu an için sadece belirli bölümlerde özel yetenek sınavı sonuçlarını adaylara açıklamak için güzel bir oyunlaştırma olarak kabul edebiliriz.

Snapchat penetrasyonunun artışı düşünüldüğünde bu konu üzerine tartışmaların üniversiteler açısından hem akademik hem de profesyonel olarak yapılacağını öngörebiliyoruz. Bu noktada, var olan ya da aday öğrencilerinizle kayda değer bir içeriği farklı snap türlerini deneyerek hangisinin hedef kitleye uygun olduğunu belirlemek gerekiyor.

Sinan Aşçı

Galatasaray Üniversitesi Medya ve İletişim Çalışmaları Programı doktora öğrencisi.

Journo E-Bülten