Haber

ABD medyasında sendikalaşma rüzgârı

ABD medyasında bugünlerde sendikalaşma rüzgârı esiyor. Dijitalde doğan iki önemli haber markasından Vox Media’da ilk kez bu ay toplu sözleşme imzalandı, Buzzfeed’deki gazeteciler ise sendikal haklarının tanınması için iş bırakma eylemi yaptı. Son iki yılda ABD’de sendikalaşan medya kuruluşu sayısı 30’u aştı.

Vox Media’nın sahip olduğu yedi dijital haber markasındaki (Vox.com, Curbed, Eater, Polygon, Recode, SB Nation ve The Verge) gazeteciler, ağırlıklı olarak televizyon ve radyo çalışanlarını temsil eden bir sendika olan Amerika Yazarlar Birliği (WGA) ile ilk toplu sözleşmeye oybirliğiyle 14 Haziran’da imza attı.

300’ü aşkın çalışanın bir buçuk yıl önce yaptığı bir günlük iş bırakma eylemi, dijital medya tarihinin en büyüğü olarak tanımlanmıştı. Sendikalı gazetecilerle işveren arasında bir yıldır sürdürülen müzakereler, ikinci bir eylem düzenlenmesinden bir gün sonra, 7 Haziran’da anlaşmaya varılmasıyla sonuçlanmıştı.

Üç yıllık yeni sözleşme; bir yıl geriye dönük maaş zammı, terfilerde şeffaflık, 16 hafta ebeveyn izni, en az 11 haftalık çıkış tazminatı ve yarı zamanlı çalışanları da kapsayacak sağlık sigortası gibi maddeler içeriyor. WHA Direktörü Lowell Peterson, “Çalışanlar birleşip ortak hareket ettiğinde harika şeyler oluyor. Sendika müzakere heyetine ve tüm ekibe bu kadar uzun süre, bu kadar yoğun çalıştıkları için tebrikler” dedi.

Los Angeles Times’dan podcast start-up’larına

ABD’nin önde gelen bir diğer dijital yayını Buzzfeed News çalışanları ise önceki gün iş bırakma eylemi yaptı. Kurumun New York, Washington, Los Angeles ve San Francisco’daki bürolarında onlarca gazeteci bir günlüğüne sokağa çıkıp “Buzzfeed Sendikasını tanıyın” pankartları taşıdı.

Şubat ayında sendikalaşan Buzzfeed News’da çalışanlarla yönetim arasındaki müzakerelerde dört aydır sonuç alınamıyor. Yönetim, idari görevleri olan gazetecilerin müzakere heyetinin parçası olmasına karşı çıkıyor. Çalışanlar ise son dönemde artan işten çıkarmalar, ücret adaletsizliği ve kötü yönetime karşı direnmeye devam edeceklerini söylüyorlar.

Uluslarararası Gazeteciler Federasyonu (IFJ), “Eyleminizi kuvvetle destekliyoruz. Dayanışma!” tweet’iyle Buzzfeed News çalışanlarına destek verdi:

ABD’de son iki yılda 30’u aşkın medya kuruluşu sendikalaştı. Bunlar arasında New Yorker dergisi ve Los Angeles Times gazetesi gibi köklü ve büyük şirketlerin yanı sıra, podcast gibi yeni alanlardaki start-up’lar da var.

Journo

Yeni nesil medya ve gazetecilik sitesi. Gazetecilere yönelik bağımsız bir dijital platform olan Journo; medyanın gelir modellerine, yeni haber üretim teknolojilerine ve medya çalışanlarının yaşamına odaklanıyor, sürdürülebilir bir sektör için çözümler öneriyor.

Journo E-Bülten