Haber

Abonelik modeli tartışılıyor: BBC ücretli, Netflix reklamlı olur mu?

İngiltere’de televizyon kullanan herkesin devlete ödediği lisans bedelleriyle finanse edilen küresel haber kuruluşu BBC’nin 2027’den itibaren abonelik modeline geçmesi tartışılıyor. Abone sayısındaki artışı duran dünyanın en büyük video akış hizmeti Netflix’in ise reklam yayımlamaya başlayabileceği yönündeki spekülasyonlar son dönemde arttı.

İngiltere’de televizyon bulunan her ev ve iş yeri yayına erişebilmek için her yıl 154,5 sterlin (1.093 lira) lisans bedeli ödüyor. Hükûmet bu bütçeyi BBC’ye aktarıyor. Böylece yayıncılık konusunda özerk olan kamu yayıncısının tüm dünyada 40’tan fazla dilde yayın yapan BBC World Service (Dünya Servisi) de dâhil tüm hizmetleri, reklamsız bir şekilde kamuoyuna sunulabiliyor.

Ancak İngiltere’de özellikle muhafazakâr kesim bir süredir BBC aleyhine yürütülen kampanya çerçevesinde lisans bedelinin kaldırılmasını talep ediliyor. Tüm vatandaşlardan bir harç almak yerine sadece isteyenlerin bu bedeli ödemesi gerektiğini savunanlar var.

BBC Genel Müdürü Tony Hall önceki gün Avam Kamarası komitesine yaptığı konuşmada zorunlu lisans bedeli uygulaması ile ilgili yasal düzenlemenin süresinin 2027’de dolacağını hatırlattı. Hall şunları söyledi: “BBC’nin bir abonelik hizmetine dönüşmesine karar verebilirsiniz. Fakat bu çok çok farklı bir tür BBC ortaya çıkmasına neden olacaktır. Çünkü bu halde tüm nüfusa değil, sadece abonelere istediğini vermiş oluruz. Bunun BBC’yi desteklemek için yanlış model olacağını düşünüyorum.”

Hall, kamu haberciliğinde dünyada sık sık örnek gösterilen bir model oluşturan BBC’nin “evrensellik” iddiasının, abonelik modeline geçiş halinde son bulacağını da söyledi.

Netflix yeni abone sayısında hedefi tutturamadı

Abonelik modeline dayalı çalışan ve ağırlıklı olarak eğlence içerikleri barındıran Netflix ise bugünlerde farklı bir tartışma içinde. Dünyanın en büyük video akış sitesinin ikinci çeyrek verileri yatırımcıları tatmin etmedi. Netflix son çeyrekte dünya çapında 2.7 milyon yeni abone kazansa da, bu sayı 5 milyonluk hedefin çok altında…

Abonelik bazında büyüme hedeflerini dünyadaki tüm bölgelerde ıskalayan Netflix’in yüksek operasyon maliyetlerini karşılayabilmek için içeriklerine reklam almaya başlayabileceği iddia ediliyor. Şirket önceki gün yaptığı açıklamada bu iddiaları reddederken şu ifadeleri kullandı: “Reklam satmaya başlayabileceğimiz yönünde spekülasyonlar okursanız bunların asılsız olduğundan emin olabilirsiniz. Reklam geliri konusunda rekabete girmekten uzak kalıp tamamen izleyici memnuniyeti için rekabete odaklanmanın uzun vadede işletmemiz açısından daha değerli olduğuna inanıyoruz.”

Disney, WarnerMedia, Apple ve NBC Universal gibi devlerin “Netflix katili” yeni akış hizmetleri sunma iddiası bu alandaki rekabeti artırsa da, Netflix son dönemde fiyatlarına üst üste zamlar yapmıştı.

Bugün Netflix’in ortalama abonelik ücreti yılda 750 lira civarında. Bir kıyaslama yaparsak bu ücret, İngiltere fiyatları baz alındığında BBC’nin lisans bedelinden üçte iki oranında daha ucuz.


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR – THE GUARDIAN VS. NEW YORK TIMES: ABONELİK MODELİ Mİ, BAĞIŞ MI?

Journo

Journo

Yeni nesil gazetecilik sitesi