Facebook’un verilerine baktığımızda, kaliteli haber mecralarının aldığı etkileşimin azaldığını, yetersiz ve şüpheli kaynaklarınsa çok daha fazla etkileşim aldığı görülüyor. Sahte haberlere önlem olarak değişen Facebook algoritması beklenenin tersi bir sonuca yol açmış gibi.
Facebook’un en iyi performans gösteren haber sayfalarına dair güncel verilerine baktığımızda, kaliteli haber kaynaklarının Facebook’ta aldığı etkileşimin azaldığını, yetersiz ve şüpheli kaynaklarınsa çok daha fazla etkileşim aldığını görüyoruz. Bu durum, Facebook CEO’su Mark Zurkerberg’in geçen haftalarda verdiği sözlerle çelişiyor. Zuckerberg, haber akışındaki haberlerin kalitesini artırmak için çalıştıklarını, bunun yanında sahte haber ve tık tuzaklarının görünürlüklerinin azaltılacağını söylemişti.
NewsWhip, Facebook’taki beğenilere, ifadelere, yorumlara ve paylaşımlara göre “en çok etkileşim alan” sayfaları takip eden bir sosyal medya metrik şirketi. Hazırladıkları Nisan sıralamasında, Fox News 30 milyondan fazla etkileşimle üçüncü sıradan birinci sıraya tırmanırken, bir önceki listede başı çeken CNN 24 milyon etkileşimle ikinci sıraya düştü. The Daily Mail yedinci sıradan dördüncü sıraya yükselirken, muhafazakâr haberlere ağırlık veren Daily Wire adında bir sayfa ise 14 milyon etkileşimle sekizinci sırada kendine yer buldu.
Facebook's "quality news" algorithm changes recently kicked in. So far, looks like CNN, NBC, and the NYT are doing worse, and Fox News and the Daily Wire (Ben Shapiro's site) are doing better. pic.twitter.com/xYLLlpzJGj
— Kevin Roose (@kevinroose) May 7, 2018
Kevin Roose’un ilgili Tweet‘i: Facebook’un algoritmasında “kaliteli haberler” için yaptığı değişiklikler yakın zamanda etkisini göstermeye başladı. Şimdilik CNN, NBC ve NYT eskisinden daha kötü bir durumda gibi gözükürken, Fox News ve Ben Shapiro’nun kurduğu Daily Wire çok daha iyi durumda gibi gözüküyor.
Mart’ta düşüp Nisan’da geri döndüler
NewsWhip, Mart ayında Facebook trafiği düşenlerin genelde viral eğlence içeriklerine odaklanan LadBible ve Unilad gibi sayfalar ile Daily Wire gibi siyasi içerikli sayfalar olduğunu belirtiyor. Bu düşüş, Facebook’un algoritmasındaki değişimin işe yaradığının ve tık tuzaklarıyla birlikte diğer ucuz içeriklerin görünümünün azaldığının bir kanıtı olarak algılanmıştı. Ancak geçtiğimiz ay tüm bu sayfalar tekrardan yükselişe geçti.
Bu, Facebook’un algoritmasındaki değişimlerin istenilen etkiyi sağlayamadığı anlamına mı geliyor? Aslında tam olarak öyle değil. Facebook kadar devasa bir ekosistemde, aydan aya bu tarz değişimlere sebep olabilecek birçok faktör olabilir. Belki yeterince insan Facebook’un anketlerinde Fox News ve The Daily Mail gibi sayfalara güvendiklerini belirtmiştir, bu da bu sayfaların üst sıralara çıkmasına sebep olmuş olabilir.
Haberde güveni ölçmek zor
Facebook’un haber departmanının başında bulunan Campbell Brown’ın yakın zamanda Columbia Journalism Review ile yaptığı bir röportajda kabul ettiği üzere, konu haberler olduğunda güvenin ölçülmesi çok zor olabilir, çünkü sırf aynı görüşü paylaşıyor olmaları bile birçok insanın o kaynağa güvenmesini sağlayabilir. Her ne olursa olsun, Facebook yine de kimin kazanacağına ve kimin kaybedeceğine karar vermekle suçlanabilir ve Brown da bu konuda hemfikir –ki NewsWhip’in ortaya koyduğu veriler de bunu gösteriyor.
Bu yazı, Mathew Ingram tarafından Columbia Journalism Review için yazılmış ve Çiğdem Çabuker tarafından Journo okurları için çevrilmiştir.