Haber

Facebook, gazete ilanıyla Apple’ı kamuoyuna şikâyet etti

ABD merkezli iki dev platform arasındaki savaşın yeni arenası gazeteler… Apple, yeni güncellemesi ile mobil uygulamaların, kullanıcıların kişisel verilerine erişimini kısıtlayacak. Bu kararı eleştiren Facebook ise New York Times, Wall Street Journal ve Washington Post gazetelerinde yayımlattığı bir ilanla Apple’ı kınadı.

Apple’ın iOS 14 işletim sistemi 2021’de devreye girecek. Bu güncelleme ile birlikte iPhone ve iPad kullanıcılarının kişisel veri güvenliği artırılacak. Kullanıcılar, hangi uygulamaların reklam amacıyla kendisini takip edip veri topladığını kolayca görebilecek. Kullanıcının açık izin vermediği uygulamalar, reklam amaçlı takip yapamayacak.

Mobil cihazlarda sürekli veri toplayıp kullanıcılara kişiselleştirilmiş reklamlar göstererek en büyük geliri elde eden şirketlerin başında Facebook geliyor. Sosyal medya devi daha önce yatırımcılarına yaptığı açıklamada, Apple’ın planladığı değişiklik yüzünden reklam gelirlerinin önemli oranda etkilenebileceğini belirtmişti.

Facebook dün ABD’deki üç gazeteye verdiği ilanda ise şu ifadeleri kullandı:

“Apple’a karşı her yerdeki küçük işletmelerin yanındayız. Facebook olarak küçük işletmeler, işimizin merkezinde. Her ay 10 milyonu aşkın işletme, yeni müşteriler veya çalışanlar bulmak yahut topluluklarıyla bağ kurmak için reklam araçlarımızı kullanıyor. Küçük işletme topluluğunun birçok üyesi, Apple’ın zorla yaptığı yazılım güncellemesi ile işletmelerinin kişiselleştirilmiş reklam servis edip müşterilerine etkin biçimde ulaşma yeteneğini kısıtlayacağı yolunda endişelerini bizimle paylaştı.”

Salgın döneminde işletmelerin kişiselleştirilmiş reklam kullanımının daha da arttığını vurgulayan Facebook, gazete ilanını, “Küçük işletmeler duyulmayı hak ediyor. Endişelerinizi duyuyoruz ve yanınızdayız” ifadesiyle bitirdi.

Facebook, Google ve Apple, davalarla uğraşıyor

iOS 14 bardağı taşıran damla olsa da, Facebook ve Apple arasında mücadele yıllardır sürüyor. Apple, “kullanıcı mahremiyetine saygı duymadığı” için Facebook’u eleştiriyor ve özellikle en kârlı ürünü olan iPhone telefonların veri güvenliğini öne çıkarıyor. Facebook ise Apple’ın uygulama pazarında geliştiricilerden kestiği yüksek komisyonları ve diğer tekelsi faaliyetlerini kamuoyuna şikâyet ediyor.

Sonuçta ABD merkezli üç büyük teknoloji şirketi de bugünlerde zor durumda. ABD Federal Ticaret Komisyonu ve 48 başsavcı, Whatsapp ve Instagram’ı satın aldıktan sonra tekel olduğu gerekçesiyle Facebook’a bu ay dava açtı. Dün de Teksas’ın başını çektiği 10 eyalet, Google’ın dijital reklam pazarındaki hakimiyetini kötüye kullandığı gerekçesiyle mahkemeye başvurdu. Apple ise App Store’daki tekelsi uygulamaları nedeniyle ağustos ayında oyun üreticisi Epic Games tarafından dava edilmişti.

Türkiye: YouTube, temsilcilik açmaya karar verdi

Özellikle Google ve Facebook, yeni sosyal medya düzenlemesi nedeniyle Türkiye’de de kıskaçta.

1 Ekim’de yürürlüğe giren 7253 sayılı “İnternet Ortamında Yapılan Yayınların Düzenlenmesi ve Bu Yayınlar Yoluyla İşlenen Suçlarla Mücadele Edilmesi Hakkında Kanun’da Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun” ile Türkiye’de günlük erişimi 1 milyonu geçen yurt dışı kaynaklı sosyal medya şirketlerine, temsilci belirleme ve bildirme yükümlülüğü getirilmişti.

Yasa kabul edildikten sonra Rusya merkezli VK, Türkiye temsilcisinin bilgilerini Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu’na (BTK) bildirdi.  İlk aşamada temsilci bildirmeyen Facebook, Instagram, Twitter, Periscope, YouTube, TikTok, Pinterest, LinkedIn ve Dailymotion şirketlerine ise 10’ar milyon lira ceza kesildi.

İkinci aşamada kesilecek 30 milyon lira idari para cezası için süre dolmak üzereyken, YouTube’un sahibi olan Google dün yaptığı açıklamada Türkiye’de temsilcilik görevini yapacak bir tüzel kişilik oluşturacağını bildirdi. Açıklamada, “Bu adım, YouTube’un içerik kaldırma taleplerini gözden geçirme sürecini veya kullanıcı verilerini işleme ve tutma pratiklerini etkilemeyecek” ifadesi de kullanıldı.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR – ‘PLATFORMLAR KENDİ ARALARINDA SATRANÇ MAÇI, DEVLETLERE İSE LOBİ YAPIYOR’

Journo

Yeni nesil medya ve gazetecilik sitesi. Gazetecilere yönelik bağımsız bir dijital platform olan Journo; medyanın gelir modellerine, yeni haber üretim teknolojilerine ve medya çalışanlarının yaşamına odaklanıyor, sürdürülebilir bir sektör için çözümler öneriyor.

Journo E-Bülten