Haber

Milyonluk projede tek gazeteci: Correspondent hayal kırıklığı yarattı

"Yavaş gazetecilik" akımıyla sıcak gündeme değil dosya konularına odaklanan The Correspondent, "breaking news" (son dakika haberi, flaş haber) ifadesine gönderme yapan "Unbreaking News" sloganını kullanıyor.
Hollanda çıkışlı gazetecilik sitesi De Correspondent’in İngilizce edisyonu 30 Eylül’de yayımlanmaya başlayacak. Ana dili İngilizce olan ülkeler dışında kitle fonlamasıyla oluşturulmuş, okur gelirine dayalı en başarılı örnek sayılan sitenin son duyurusu ise hayal kırıklığı yarattı. ABD’de yayına başlamak için okurlardan 2.6 milyon dolar toplayan girişim, bu ülkede sadece tek bir kadrolu gazeteci çalıştıracağını açıkladı.

De Correspondent Genel Yayın Yönetmeni Rob Wijnberg’in dün bloğunda yaptığı açıklamaya göre girişimin ABD merkezli İngilizce yayını ‘The Correspondent’ın ABD, İtalya, Nijerya, Hindistan ve İngiltere’de birer tam zamanlı muhabiri olacak.

Minnesota’da yaşayan gazeteci Eric Holthaus iklim krizi haberlerine yoğunlaşırken sadece ABD’yi esas almayacak, dünya çapında meslektaşlarıyla ortak dosyalar hazırlayacak. Diğer muhabirler de siyaset, sağlık ve “ötekileştirme” gibi konularda haber üretecek.

Bu girişim için Nate Silver gibi ünlü medya figürlerinin desteğiyle ABD’de 2.6 milyon dolar toplayan Correspondent’ın bu ülkede sadece tek bir gazeteci istihdam edecek olması eleştirileri beraberinde getirdi.

Yıl başında bağış toplarken ABD’de büyük bir yayın ekibi kuracağı izlenimi yaratan ve bu yöndeki yorumları yalanlamayan site, bu yüzden ünlülerin desteğini kaybetmiş ve özür dilemişti.

Şeffaflık konusunda eleştiriler artıyor

Correspondent son açıklaması nedeniyle bir kez daha dürüst davranmamakla suçlanıyor. Çünkü daha önce ABD’de tam zamanlı “gazeteciler” istihdam edileceği belirtilmişti. Şimdi tek bir gazeteci istihdam edileceği ve onunla da sadece bir yıllık sözleşme yapılacağı anlaşıldı.

Wijnberg İngilizce sitenin 30 Eylül’de yayına geçmesinin ardından daha fazla serbest gazeteciyle çalışacaklarını, ayrıca Hollanda’da yapılan ve uluslararası değer taşıyan haberleri çevirecek bir ekibin de bulunacağını söyledi.

Buna karşın siteyle ilgili soru işaretleri sürüyor ve şeffaflık konusu da tartışılıyor. Örneğin sitenin 2.6 milyon dolarlık bağış almak için 1.8 milyon doları nasıl harcadığı henüz detaylarıyla açıklanmış değil.

2020’ye kadar 3.2 milyon dolar maliyet

Amsterdam merkezli De Correspondent 2013’te düzenlediği kitle fonlama kampanyası ile sekiz gün içinde okurlardan 1 milyon Euro toplayarak hayata geçmişti.

Haber gündemini takip etmek yerine kendi seçtiği belirli bir konuyu derinlemesine işleyen site, Eylül 2018’de The Correspondent adıyla ABD’de İngilizce yayına başlayacağını duyurmuştu.

İngilizce yayının operasyonel maliyetinin Eylül 2020’ye kadar 3.2 milyon doları bulacağı, gazetecilik girişiminin yeni üyelerden bu süreçte 555 bin dolar ek gelir beklediği haziran ayında açıklanmıştı.

En son 2017’de açıkladıları verilere göre De Correspondent’ın Hollanda’da düzenli ödeme yapan 50 bini aşkın üyesi var.

Journo

Yeni nesil medya ve gazetecilik sitesi. Gazetecilere yönelik bağımsız bir dijital platform olan Journo; medyanın gelir modellerine, yeni haber üretim teknolojilerine ve medya çalışanlarının yaşamına odaklanıyor, sürdürülebilir bir sektör için çözümler öneriyor.

Journo E-Bülten