Haber Yeni Medya

Haber sitesinin önemi kaldı mı: İçerikler artık Facebook ve Apple’da

Facebook Instant Articles ve Apple News gibi platformlar her geçen gün daha fazla okura ulaşırken, habercilik alanındaki büyük oyuncuların da platformlarla ilişkili endişeleri artıyor. İlk adımı atan platformlardan yavaş yavaş çekilen New York Times oldu.

Yayıncılık, geçmişte oldukça basitti. Günde bir kez bir gazete yayınlardınız. İnternetin gelişinden sonraki ilk aşamada da işler oldukça basitti: Bir web siteniz vardı ve kapsama alanınız orayla sınırlıydı. Ancak, Facebook ve Snapchat’ten Kik ve Line gibi mesajlaşma platformlarına kadar ortaya çıkan ve çıkmakta olan platformlar her yerde daha yaygın hâle geldiğinden, haber kuruluşları şimdi içeriklerini nerede yayınlamak istediklerini ve içeriklerin ne kadarını bu platformlarda yayınlayacaklarını kararlaştırmak zorunda.

Columbia Üniversitesi’ndeki Tow Dijital Gazetecilik Merkezi’nce açıklanan bir araştırma, New York Times, CNN ve The Huffington Post’un Şubat başında bir hafta boyunca söz konusu platformları nasıl kullandıklarını karşılaştırıyor. Bu aralıkta, her haber devi yaklaşık 10 farklı platform kullanmış. Times ve HuffPost çeşitli platformlarda yaklaşık 1,660 içerik yayınlamış. Ancak CNN, diğer ikisinden yaklaşık yüzde 40 daha fazla (2.800 içerik) yayınlamış.

Tow raporu, platforma dayalı iki temel içerik türünü tanımlıyor: yerli ve ağa bağlı içerikler. Platforma özel içerik, Snapchat Discover and Stories, Facebook Anında Makaleler veya Apple News gibi türleri içeriyor. Bu formatlar tamamen platformların sınırları içinde yaşıyor. Ağa bağlı içerikse haber kuruluşlarının kendi sitelerine geri dönüyor.

Çalışmada, 14 yayıncı incelendi ve 6 Şubat haftasında, 12,341 adet ağa bağlı içerik ve 11,481 adet platforma özel içerik yayınlandığı saptandı.

Araştırmacılara göre yayıncıların hepsinin geniş bir platform yelpazesinde var olmaları gerektiği hâlde içeriği nasıl dağıttıkları -ve özellikle yerli içerik biçiminde platformlara terk ettikleri miktar- önemli farklılıklar gösteriyor.

6 Şubat haftasında Huffington Post’un dağıtılan içeriğinin üçte ikisi yerli formatlarda yayınlanmış.695 Apple News 305 Facebook Instant Articles içeriğinin yayınlandığı görülüyor.

Rapora göre CNN de benzer şekilde içeriğinin yüzde 59’unu doğal olarak dağıtmış. Buna 1.016 Apple News makalesi, 948 tweet ve 278 YouTube videosu da dâhil.

Bu kurumlardan farklı olarak Times gazetesinin yayınlarının yalnızca yüzde 16’sı doğal olarak tanımlanıyor. Aslında The Times, Facebook Anında Makaleler 2015’te piyasaya sürüldüğünde platforma hemen dâhil olan bir avuç haber yayıncısından biriydi, ancak gazete artık burada içerik yayınlamıyor. Tow’un, mesajların ölçümünü yaptığı hafta boyunca Times’ın 406 Facebook yayınının sadece yüzde 19’u platforma özgü idi. Gazete aynı zaman diliminde Apple News’de ise yalnızca 74 hikâye yayınlamıştı.

Rapora göre Times’ın düşen platforma özgü içerik sayısının ardında bir strateji yatıyor. Zira Huffington Post ve CNN’den farklı olarak Times, dijital aboneliklere odaklanıyor ve şirketin ana amacı, kullanıcıların yayınları kendi sayfalarından okuma davranışını geri kazanması.


Kaynak: NiemanLab

Journo E-Bülten