Haber

Yapıcı ve çözüm odaklı habercilik yaygınlaşıyor

İngiltere’de “yapıcı” ve “çözüm odaklı” gazeteciliğe odaklanan tek yayın organı olma iddiasını taşıyan İngiliz Positive News dergisi geçtiğimiz günlerde ülke çapında 150 noktada satışa başladı.

“Yapıcı gazetecilik” haber değeri taşıyan konuları gündeme getirmekle yetinmeyip, bu konulara çözüm üretmeyi de hedefliyor. The Constructive Journalism Project‘in tanımına göre yapıcı gazetecilik, gazeteciliğin temel işlevlerini ve etiğini desteklerken, okuyucuyu güçlendiren ve kendisine gerçeğin daha kapsamlı bir resmini sunmak üzere olumlu ve çözüm odaklı öğeler içeren titiz ve ilgi uyandıran bir habercilik anlayışı.

Time dergisi ve The Guardian’dan tam destek

Time dergisinin bu seneki ilk sayısını düzenleyen Bill Gates, başlık olarak “The Optimists”i seçmiş, “The Good News” (İyi Haber) başlıklı yazısında şöyle demişti: “Optimist olmak trajedi ve adaletsizliği görmezden geldiğiniz anlamına gelmiyor. Bu alanda ilerleme sağlamaya çalışan insanların peşinde olduğunuzu ve bunu yaygınlaştırma isteğinizi gösteriyor. Eğer milyonlarca çocuğun ölümü sizi şok ettiyse, şu soruyu sorarsınız: Bu çocukları kim kurtarabilir, ve onlara nasıl yardım ulaştırabiliriz?

The Guardian’ın genel yayın yönetmeni Katharine Viner de Kasım ayında kaleme aldığı yazısında “Eğer insanlar daha iyi bir dünya istiyorsa, hayal gücümüzü beslemeli; umut verici fikirlere, yeni alternatiflere ve var olan işleyişin ideal olmayabileceği inancına kapımızı aralamalıyız. Statükoyu eleştirmek yetmez, aynı zamanda bunu sarsacak yeni fikirler üretmeliyiz. Umudu inşa etmeliyiz.”

“İnsanlar umutsuzluğa kapılmak istemiyor”

Positive News dergisi genel yayın yönetmeni Sean Dagan Wood, derginin ulusal pazara açılmasını şöyle değerlendirdi: ” Önemli konulara değinen ama insanları umutsuz ya da güçsüz hissettirmeyen, ve güvenilir olan bir gazeteciliğe doğru artan bir talep görüyoruz. Yıllar içinde çözüm odaklı gazeteciliğimizin yaygınlaştığını görmek heyecan verici. Bir zamanlar medya endüstrisinde uçuk bir fikir olarak görülen bu akım camiamızda hızla yayılıyor, hem gazetecinin hem de okuyucunun nezdinde.”

2017 Reuters Raporu da insanların neredeyse üçte birinin (%29) haberleri takip etmekten kaçındığını belirtmişti. Nedeni ise haberlerin bazı katılımcılar üzerinde yarattığı olumsuz etki.

Pressgazette & PositiveNews‘ten derlenen bu haberi Sergül Taşdemir Journo.com.tr için çevirdi.

Journo E-Bülten