Haber

The Bristol Cable modeli: Okurlar tüm üretim aşamalarına katılıyor

The Bristol Cable okurları, haber üretim sürecinin her aşamasına dahil olabiliyor. Niemanlab’dan Liam Corcoran’ın haberine göre bu süreçler hikâye fikirleri bulmaktan araştırmalara yardımcı olmaya ya da üç ayda bir çıkan basılı versiyonu dağıtmaya dek gazete mutfağının tüm adımlarını kapsıyor.

Gazeteyi Alec Saelens ve Alon Aviram ile birlikte kuran Adam Cantwell-Corn, “Temelde her yerde ana akım medyanın, özellikle tabloid medyanın halkın ihtiyaçlarını genel olarak karşılamadığı söyleniyor” diyor. “Yapmamız gereken, bu ortak kanıyı olumlu bir çerçeveye taşımaktır: Ve görüyorsunuz, yapabileceğimiz bir şey var.”

The Cable, yaklaşık 30.000 tiraj ile üç ayda bir basılı bir dergi ve haftada beş içerik yayınlayan bir web sitesi, her ikisi de herkesin okuması için ücretsiz. Bir kooperatif olarak yayınlanan Cable’ın etkinliklerine erişim için ayda 3 sterlin ödeyen bin 800 üyesi yayının yönelimi konusunda söz sahibi konumunda. Üyelik ücretleri haricinde, Bristol Cable hibe finansmanı, basılı reklamcılık ve atölye komisyonları ile de destekleniyor. Gazete gelecek yıl içinde 3.400 üyeyi ödemeyi hedefliyor.

Gazetenin basılı versiyonundan bir örnek.

Beş kişilik full-time editör ekibi olan gazete, son dakika haberleriyle ilgilenmiyor. Gazete gücünü, günlük ana haber içerik döngüsünün bir parçası olmayan Bristol haberlerini bildirmeyi bir öncelik olarak ele alıyor. Bu stratejinin önemli bir parçası, hikâye fikirleri belirleyebilen, kişisel veya mesleki deneyimleriyle soruşturmalara yardımcı olacak ve dergilerin kendi topluluklarındaki daha fazla okuyucuyu yayınlamasına yardımcı olan kooperatif mantığındaki yapının üyeleri.

Bu modele ilham veren şeylerin başında bölgedeki yerel gazeteciliğin azalmasıyla yaşanan hayal kırıklığı var. İngiltere’deki yerel medya, son yıllarda konsolidasyonlar, kesintiler ve kapanışlar nedeniyle oldukça kötü durumda ve yerel habercilik alanında ciddi bir boşluk oluşmuş durumda. Zira ülkede yalnızca 2017’de 18 yerel gazete kapısına kilit vurdu.

Fazlasıyla yerel hikâyelere odaklanıyorlar

Bristol Cable ise, kaliteli yerel gazeteciliğin maliyetlerini karşılamak için başka yerlerde bulunamayacak fazlasıyla yerel hikâyelere odaklanıyor.

“Yerel medya çölü, başarısız iş modelleri ile birlikte ortaya çıkmaya başladı. Sonuç olarak, mevcut medyada bir kalite kaybı tespit ettik “diyor Cantwell-Corn. “Fikir, insanlar günlük yaşantılarında yaşanan büyük sorunlarla uğraşsalar bile, bu boşluğa adım atmak, bir niş oluşturmak ve herkes için cazibeye sahip olmayan öykülere bakmaktı.”

Haber odasından bir kare.

Aylık etkinliklerinde Cable personeli, endüstri profesyonellerinin haberlerini ve uzmanlığını üyelerin günlük hayatlarına bağlayan, ekibin üzerinde çalıştığı büyük öyküler hakkında abonelerin görüş ve uzmanlıklara başvuruyor.

‘Bu model okurla gazete arasında kaybolan bağı yeniden kurmakla ilgili’

“İnsanlar haber başlıklarının arkasında ne olduğunu merak ediyor” diyor kuruculardan Saelens. “Hikâyeyi nasıl yayınladık ve etki yarattık, üzerinde yatırım yapılan kaynaklar açısından ne gibi etkiler yaptık” gibi sorulara odaklandıklarını söyleyen Saelens’e göre, “Bu model, üyeleri ayrıcalıklı bir izleyici olarak sunabileceğimiz bir şeydi, bu yüzden bu modele geçmeye karar verdik.”

“Bu model, yerel medya ve sözde hizmet ettiği varsayılan topluluk arasında çok ciddi bir şekilde kaybolan bağların yeniden kurulmasıyla ilgili. Sanırım bu kurumsal medyanın da çoğunda kayboldu.”