Haber

TÜİK’e göre 2018’de tirajlar %17,6 azaldı

Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK), geçen yılın yazılı medya istatistiklerini açıkladı. TÜİK verilerine göre 2018’de gazete ve dergilerin yıllık tirajı %17,6, yayın sayısı ise %2,6 azaldı.

TÜİK her yılın temmuz ayında, bir önceki yılın yazılı medya istatistiklerini yayımlıyor. Dün yayımlanan 2018 verileri şöyle:

1. Gazete ve dergilerin yıllık tirajı %17,6 azaldı

Gazete ve dergilerin tirajı, 2018 yılında 2017 yılına göre %17,6 azaldı. Buna göre Türkiye’de 2018 yılında yayımlanan gazete ve dergilerin yıllık toplam tirajı 1 milyar 368 milyon 287 bin 463 oldu. Bunun %94,2’sini gazeteler oluşturuyor.

Veriler, Türkiye’de gazete ve dergilerin tirajlarının son beş yılda neredeyse yarı yarıya düştüğünü gösteriyor. Aynı dönemde birçok ülkede gazete tirajlarındaki düşüş devam etti. Örneğin Pew Araştırma Merkezi’nin bu ay açıkladığı verilere göre ABD’deki gazetelerin 2014’te 40 milyonun üzerinde olan hafta içi günlük toplam tirajları, 2018’de 28,5 milyona düştü. Buna karşın son birkaç yılda ABD’deki tiraj düşüş trendinde bir yumuşama var. Pew’a göre ABD’de 2017’ye kıyasla 2018’de tirajlar yaklaşık %8 düştü.

2. Gazete ve dergi sayısı %2,6 azaldı

Gazete ve dergi sayısı ise 2018 yılında 2017 yılına göre %2,6 azalarak 5 bin 962 oldu. Bu yayınların %58,7’sini dergiler oluşturdu.

3. Gazete tirajlarının %81,6’sı ulusal yayınlardan

Türkiye’de 2018 yılında yayımlanan gazetelerin %91,3’ü yerel, %6,9’u yaygın (ulusal),%1,8’i ise bölgesel yayın yaptı. Dergilerin ise, %64,3’ü yaygın (ulusal), %31,4’ü yerel, %4,3’ü bölgesel yayın yaptı. Gazetelerin toplam tirajının %81,6’sı yaygın (ulusal), %17,6’sı yerel ve %0,7’sini bölgesel yayımlanan gazeteler, dergilerin ise %75,6’sı yaygın (ulusal), %20,9’u yerel ve %3,6’sını bölgesel yayımlanan dergiler oluşturdu.

4. Dergilerin %24’ü aylık yayımlandı

Gazetelerin %29,6’sı haftalık, %28,2’si haftada iki-altı gün arası, %16,2’si aylık olarak yayımlandı. Dergilerin ise %24’ü aylık, %22,4’ü üç aylık, %15,9’u altı aylık olarak yayımlandı. Gazetelerin yıllık tirajının %87,1’ini günlük, %8,3’ünü haftada iki-altı gün arası, %2,3’ünü haftalık olarak yayımlanan gazeteler, dergilerin ise yıllık tirajının %56,3’ünü aylık, %11,4’ünü üç aylık, %10,2’sini iki aylık, %8,3’ünü haftalık yayımlanan dergiler oluşturdu.

5. Gazetelerin %87,8’i siyasi/haber/güncel içerikli yayın yaptı

Yayınlanan gazetelerin %87,8’i siyasi/haber/güncel, %2,2’si yerel yönetim, %1,9’u sektörel/mesleki içerikli olurken, dergilerin %17,5’i sektörel/mesleki, %13,8’i akademik, %8,5’i eğitim/sınav içerikli yayımlandı.

6. Gazetelerin %10,4’ü ek verdi

Yayımlanan gazetelerin %10,4’ü, dergilerin ise %8,2’si ek verdi.

7. Resmi ilan ve reklam bedelleri %2,2 arttı

Basın İlan Kurumu’nun idari kayıtlarından elde edilen bilgilere göre 2018 yılında resmi ilan ve reklam bedelleri %2,2 artarak 454 milyon 398 bin 951 TL oldu.


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR – BEKİR AĞIRDIR: ‘TÜRKİYE’DE GELENEKSEL MEDYA BATMIŞTIR VE TOPARLANMA İHTİMALİ YOKTUR’

Journo

Yeni nesil medya ve gazetecilik sitesi. Gazetecilere yönelik bağımsız bir dijital platform olan Journo; medyanın gelir modellerine, yeni haber üretim teknolojilerine ve medya çalışanlarının yaşamına odaklanıyor, sürdürülebilir bir sektör için çözümler öneriyor.

Journo E-Bülten