Britanya merkezli haber ajansı Reuters’in yayımladığı ‘Doğuştan-Dijital Haber Medyası Raporu’na göre yayın hayatına dijital mecralarda başlayan Avrupalı haber platformları en çok geleneksel medyanın zayıf olduğu ülkelerde güçlü.
Tom Nicholls, Nabeelah Shabbir ve Rasmus Kleis Nielsen’in hazırladığı rapor, Reuters Gazetecilik Çalışmaları Enstitüsü’nün (RISJ) ‘Dijital Haberler Projesi’ kapsamında yayınlandı. Rapor, Fransa, Almanya, İspanya ve Birleşik Krallık’taki 12 doğuştan-dijital haber platformunu inceliyor.
Raporun en önemli göstergesi şu: Doğuştan-dijital haber platformlarının en başarılı olduğu ülkeler geleneksel medyanın görece zayıf olduğu Fransa ve İspanya. Öte yandan geleneksel medyanın güçlü olduğu Birleşik Krallık ve Almanya’da, doğuştan-dijital platformlar bu kadar başarılı olamıyor.
‘Avrupalı doğuştan-dijital medya kuruluşlarının gazetecilik pratiği içinden çıktığı aşikâr. Bu kuruluşların başarısı, ülkedeki İnternet kullanımının yaygınlığı ya da yerel reklam pazarının gücünden ziyade, mevcut ulusal basının ne kadar güçlü olduğu ile doğrudan ilgili’ -Tom Nicholls
Raporun bir diğer bulgusu da, ABD menşeli doğuştan-dijital platformların aksine, Avrupalı dijital platformların geleneksel basın kuruluşları ile daha çok benzerlik göstermesi. Avrupalı platformların en önemli özelliği, ABD’deki gibi teknoloji ve işletme değil, gazetecilik kökenli olmaları. Genellikle bu platformların tecrübeli gazeteciler tarafından hayata geçirildiği ve geliştirildiği görülüyor. Benzer şekilde, platformların temel meselesinin dijital inovasyon yapmak ya da kârlı bir yeni medya işletmesi kurmak değil; kaliteli gazetecilik yapmak ve olumlu toplumsal bir etki yaratmak olduğu söylenebilir.
Raporun diğer önemli bulguları şunlar:
- Avrupa menşeli doğuştan-dijital haber platformları, geleneksel haber medyası ile stratejik olarak çok benzeşiyor. Özellikle gelir modelleri, dağıtım ve içerik stratejisi bakımından geleneksel medya kurumlarının dijital stratejileriyle ciddi bir paralellik gösteriyorlar.
- Avrupa menşeili doğuştan-dijital haber platformları ve geleneksel medya kuruluşlarının online platformları gelir kaynağı bulma ve site dışı yayılım hususlarında benzer zorluklarla karşılaşıyor.
Raporun tamamına ulaşmak için tıklayın.