Haber

Facebook da topa girdi, peki sesli asistanların ‘haber değeri’ var mı?

Facebook da yapay zekayla çalışan sesli asistan pazarına giriş yapacağını açıkladı. Peki sesli asistanlar ile akıllı hoparlörler üzerinden kullanıcıya sunulacak haber içeriklerinde nelere dikkat etmek gerekiyor? Dünyanın önde gelen yayıncılarının son dönemde yaptığı çalışmalardaki bulguları derledik.

Facebook, Amazon Alexa’ya ve Google Asistan’a benzer yapay zeka (AI) temelli bir sesli asistan üzerinde çalıştığını dün doğruladı.
Bir Facebook sözcüsünün teknoloji sitesi Verge’e yaptığı açıklamaya göre bu sesli asistan, şirketin artırılmış gerçeklik (AR) ve sanal gerçeklik (VR) ürünleri olan Portal ve Oculus’a entegre edilecek.

Facebook Asistan nasıl çalışacak?

“Facebook Asistan” ismini alması muhtemel yeni ürün en azından ilk aşamada cep telefonları ve akıllı hoparlörler üzerinde çalışmak üzere tasarlanmadığından, Alexa ve Google Asistan’a rakip olmayacak.
Cihazlarla konuşarak etkileşim kuran insan sayısının hızla artması, teknoloji devlerini olduğu kadar yayıncıları da bu yeni kanala yönlendiriyor.
Ay başında İtalya’nın Perugia kentinde yapılan Uluslararası Gazetecilik Festivali’nde farklı mecralardan birçok yayıncı, ses faktörünü ürün stratejilerine nasıl entegre ettiklerini anlattı.

Sesli ortam ücretli içerik stratejisine uygun

Radyolar podcast formatından faydalanmaya çalışırken, televizyonlar ve gazeteler başta olmak üzere haber yayıncıları ise özellikle akıllı hoparlörlere kendi içerikleriyle girmeye çalışıyorlar.
Festivalde konuşan Financial Times’ın Yeni İçerik Stratejileri Başkanı Renee Kaplan, İngiliz gazetesinin ücretli içerik stratejisine sesli ortamın son derece uygun olduğunu söyledi.
Amazon ve Google kendi akıllı hoparlörlerini (Echo ve Home) henüz Türkiye pazarına resmen sokmadıkları için ülkemizde bunların kullanımı henüz yaygınlaşmasa da, özellikle İngilizce konuşan ülkelerde sessiz bir patlama yaşanıyor.

Akıllı hoparlörde haber dinleyenler

2021 yılında akıllı hoparlör sayısının tablet sayısını geçmesi, 2023’te 600 milyona dayanması bekleniyor. Peki, bu kullanıcıların ne kadarı akıllı hoparlörlerde haber dinliyor?
Elimizde farklı ülkelerden birbiriyle çelişen bazı veriler var. ABD’de NPR ve Edison Research’ün yaptığı araştırmaya göre kullanıcıların yüzde 73’ü, haberleri dinleyebilmek için akıllı hoparlör aldığını söylüyor.
Ancak İngiltere’de Reuters Enstitüsü’nün yaptığı bir diğer araştırmaya göre akıllı hoparlör kullanıcılarının yüzde 46’sı cihazlarında haber dinlese de, bunun “değerli bir özellik” olduğunu sadece yüzde 1’lik kesim düşünüyor.

Tek vazgeçilmez özellik, müzik dinlemek

Aslında yüzde 61’lik kesimin değerli bulduğu “müzik dinleme” eyleminin dışında insanların bu cihazlarda vazgeçilmez bulduğu hiçbir özellik yok gibi… Çünkü ses kalitesi giderek artan akıllı hoparlörleri Spotify gibi platformlarla entegre ederek örneğin evin içinde müziğinizi konuşarak kontrol edebiliyorsunuz. Oturduğunuz yerden konuşarak sorduğunuz sorulara, örneğin telefonunuzda Google araması yapmadan akıllı hoparlörün yine konuşarak yanıt verebilmesi de görece fazla değer verilen özelliklerden…
New York Times’dan BBC’ye dek akıllı hoparlör pazarına giren dünyanın önde gelen yayıncılarının ilk denemelerine bakıldığında, “haber brifinglerinde” farklı formatlar ve radyoda mevcut olmayan bir etkileşim görülüyor.
Reuters Enstitüsü’nün konuştuğu kullanıcılara göre akıllı hoparlörlerdeki haber brifingleri konusunda altı temel şikayet var. Buradan yola çıkarak bu formatta yayıncıların neler yapması gerektiğine dair şu tavsiyelerde bulunulabilir:

Akıllı hoparlörde haber için 6 tavsiye

1. Çok uzatmayın: Çoğu haber brifingi beş dakika civarında, oysa kullanıcılar bir dakikalık içeriği tercih ediyor.

2. Sık güncelleyin: Kullanıcılar gün boyunca daha sık güncellemeler istiyor.

3. Kaliteyi artırın: Metni konuşmaya çeviren programlar kullanarak robotik bir sesle okunan haberleri ve düşük ses kalitesini kullanıcı sevmiyor.

4. Farklılaşın: Birçok kullanıcı farklı içerik sağlayıcıların haber bültenlerine üye. Bu yüzden çok fazla tekrarla karşılaşabiliyorlar. Kimsede olmayan veya kimsenin aktarmadığı bir şekilde sunulan içerik daha değerli.

5. Kişiselleştirin: Kullanıcı belirli haberleri geçebilmeyi veya seçebilmeyi istiyor ama genelde onlara bu fırsat sunulmuyor.

6. Rahatsız edici reklamları kaldırın: Kullanıcılar bu platformda reklam içerikleri ve jingle’ları/müzikleri duymak istemiyor.


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR – DÖRT ADIMDA PODCAST’TEN NASIL PARA KAZANILIR?

Journo

Yeni nesil medya ve gazetecilik sitesi. Gazetecilere yönelik bağımsız bir dijital platform olan Journo; medyanın gelir modellerine, yeni haber üretim teknolojilerine ve medya çalışanlarının yaşamına odaklanıyor, sürdürülebilir bir sektör için çözümler öneriyor.

Journo E-Bülten