Haber

Journo’nun uyarısı da işe yaramadı: The Guardian’ın 1 Nisan şakası bir tek Türkiye’de manşet oldu

1 Nisan’da uluslararası ajanslardan bilimsel dergilere dek her tür kaynaktan “şaka” diye uydurma haberler geldiğini dün hatırlatmıştık. Ama bu uyarımız da işe yaramadı. Türkiye medyasının bir bölümü, bu kez The Guardian’ın şakasını yuttu. “2. Süveyş Kanalı” haberi bugünkü Yeni Şafak’ta manşet oldu. BBC Türkçe’den Hürriyet’e dek onlarca site de şaka haberi gerçek sanıp yayımlandı.

İngiltere’nin saygın gazetelerinden The Guardian’ın, Mısır-İsrail sınırına yeni kanal planını duyurduğu dünkü haberinin şaka olduğunu anlamak aslında hiç zor değildi.

Haberdeki İngilizce isimlerin uydurma olduğu çok belliydi. Mesela sözde kanalla ilgili araştırmayı yapan kişinin soyadı “Shovel” (kürek) idi.  Üstelik haberin bulunduğu sayfanın geri kalanı 1 Nisan şakası konulu diğer içeriklere ayrılmıştı.

Nitekim dünya medyasında bu şakaya kanan pek olmadı. Türkiye hariç. Bu yüzden olsa gerek, The Business Insider sitesi, Türkiye’deki medya kuruluşlarının bu şakaya kanmasını öne çıkararak bir haber yaptı.

Uydurma haber bugün Yeni Şafak gazetesine manşet oldu. Hürriyet, Milliyet, T24, hatta BBC Türkçe gibi birçok haber sitesi de şakaya kandı. Bu haberlerin çoğu, gerçek ortaya çıkınca silindi veya düzeltildi. Ancak birçoğu Google önbelleğinde hâlâ duruyor.

Akşam gazetesi yazarı Mustafa Kartoğlu da The Guardian’ın şakasından, köşesinde gerçek bir habermiş gibi şöyle bahsetti: “Bugünlerde BM’nin üzerinde çalıştığı projenin İsrail sınırı boyunca yeni bir hat açacak olması üzerinde önemle düşünülmelidir. 193.3 kilometre uzunluğundaki Süveyş Kanalı’ndan 2020 yılında 18.500’den fazla gemi geçti, yani günde yaklaşık 52 gemi… Ancak mesele gemi trafiğinden, ticaret yolundan çok daha önemlidir. Kanal İstanbul Projesi’nin ne anlama geldiğini bu tarihi derslerden yola çıkarak bir kez daha düşünmek gerekiyor.”

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR – UNUTULMAZ 1 NİSAN HABERLERİ

Journo

Journo

Yeni nesil medya ve gazetecilik sitesi. Gazetecilere yönelik bağımsız bir dijital platform olan Journo; medyanın gelir modellerine, yeni haber üretim teknolojilerine ve medya çalışanlarının yaşamına odaklanıyor, sürdürülebilir bir sektör için çözümler öneriyor.

E-Posta Aboneliği