Haber

Yayıncılar Chrome’daki ‘gizli mod’un yeni bir açığını keşfetti

Aralarında New York Times’ın da bulunduğu bazı yayıncılar, Google’ın geçen ay bir güncelleme ile kapattığı Chrome’daki ‘gizli mod’ açığını kullanmanın yeni bir yolunu keşfetti.

Google Chrome dâhil hemen hemen tüm tarayıcılarda bulunan gizli mod (incognito) ile ziyaret edilen siteler, kullanıcının cihazına çerez kaydedemiyor. Bu yüzden bu modla gelen bir kullanıcı o site tarafından her ziyaretinde yeni bir kişi gibi algılanıyor.

Bu durum, belli sayıda haber okuyan kullanıcılardan ücret talep eden “ölçümlü” (metered) ödeme duvarına sahip yayıncılar için ciddi bir sorun yaratmıştı. Bu kullanıcıların belirli bir dönemde siteyi kaç kez ziyaret ettiğini göremeyen New York Times, Los Angeles Times ve Boston Globe gibi yayınlar son dönemde gizli modu engellemeye başlamıştı.

Google ise 30 Temmuz’da yeni bir Chrome güncellemesi devreye alarak yayıncıları kızdırmıştı. O tarihten beri Chrome, sitelere, hangi kullanıcıların gizli modda olduğu bilgisini vermiyor.

Ancak bazı yayıncılar iki hafta içinde Chrome’un yeni bir açığını keşfederek gizli modla gelenleri yeniden engellemeye başladı. Örneğin ay başında yaptığımız denemede gizli mod kullanarak dilediğimiz kadar haber okuyabildiğimiz New York Times’a bugünlerde bu şekilde girmek mümkün değil.

New York Times, Chrome’u nasıl ‘kırdı’?

Yayıncıların Chrome’u bir kez daha nasıl “kırdığı” konusunda çeşitli teoriler var. Son günlerde medya siteleri ve hacker forumlarında en çok kabul gören teori ise Vikas Mishra adlı web güvenlik uzmanının 18 Temmuz’da yazdığı bir blog yazısında tarif ettiği yöntemin yayıncılar tarafından kullanılmaya başladığı şeklinde…

Buna göre Chrome’da normal bir pencerede yazma hızı, gizli pencereye kıyasla çok daha yavaş. Bir site, gelen ziyaretçinin tarayıcısında test amaçlı otomatik bir yazım işlemi tanımlayarak gizli modda olup olmadığını anlayabilir. Yani Chrome sitelere gizli mod konusunda hiç bilgi göndermese bile, kullanıcının tarayıcısındaki yazma hızı gibi ayrıntılar bunu ele veriyor.

Yayıncılar metreli ödeme duvarlarını Chrome’un gizli mod kullanıcılarından korumak için geçici bir yöntem daha bulmuş olsa bile, uzun vadede kalıcı bir çözüm arayışı içindeler. Uluslararası Haber Medyası Derneği’ne (INMA) göre dünyada önde gelen haber yayıncılarının üçte biri metreli ödeme duvarı kullanıyor. Bu yayıncıların çoğu Kuzey ve Güney Amerika’da.

Bu modeli kullanan yayıncılar, anonim kalmak isteyen kullanıcılardan da gelir elde etmek niyetinde olduklarını vurguluyorlar. Google ise dijital abonelik modellerinde kayıtlı kullanıcılara odaklanmanın daha doğru bir iş pratiği olduğunu düşünüyor.

Journo

Journo

Yeni nesil gazetecilik sitesi. Gelişen haber üretim teknolojileri, gazetecilerin sorunları, medya ekonomisi ve gelir modellerine ilişkin gelişmeler Journo’nun öncelikli temaları.