Son yıllarda yeni medyaya büyük miktarda yatırım yapan Knight Vakfı’nın uzmanlarla yapılan 60’tan fazla röportaja dayanan podcast raporu, endüstrinin büyüyeceğine işaret ediyor.
Raporda, kamusal radyodaki ‘This American Life’ programından çıkan podcast ‘Serial‘ın, yeni izleyicilere ulaşan, yeni sesler duyuran ve yeni gelir akışları yaratan medyaya ilginin artmasına yardımcı olduğu belirtiliyor.
Kimler podcast dinliyor?
Edison Research tarafından 2016’nın ilk çeyreğinde yapılan ankete göre, 12 yaş üstü yaklaşık 155 milyon Amerikalı bir tür çevrimiçi radyo dinliyor. Bu gruptan 57 milyonu ise podcast dinleyicisi.
Genel olarak, podcast dinleyicileri, NPR’ın (National Public Radio – Ulusal Kamu Radyosu) amiral gemisi programlarının ortalama dinleyicisinden daha gençler ve 30’lu yaşların başına doğru yoğunlaşmış durumdalar.
Rapora göre, en az bir büyük haber kuruluşu, bu patlamaya hazırlıksız yakalandı. Gimlet Media, Panoply, Earwolf ve Maksimum Entertainment gibi şirketlerin rekabet ettikleri kamu radyo sistemi bu rekabet için iyi konumlandırılmış durumda değil.
Journo podcast’lerine SoundCloud ve iTunes üzerinden abone olabilirsiniz.
Raporda, yerel podcast’lerin kendilerini sürdürmek için her zaman yeterli dinleyiciye ulaşamadığı öne sürülüyor. Bununla birlikte, yerel haberlerin parlak bir nokta olabileceği de belirtiliyor.
“… Çoğu zaman, bu tür programların kendi kendini idame ettirebilecekleri bir ölçeğe ulaşması zor. WNYC, haber odasının melez formatlarda çalıştığını ve hikâyeleri genişleterek isteğe bağlı dinleme için sınırlı sayıda seriler ürettiğini bildiriyor. Bu, daha fazla derinlik ve daha geniş kapsama alanını hak ediyor.”
Raporda, çeşitlilik, podcast endüstrisinin karşı karşıya olduğu büyük zorluklardan biri olarak gösteriliyor.
2016’nın ortalarından itibaren, ‘Code Switch’ ve ‘Snap Judgment’ gibi en iyi 100 iTunes podcast’ten sadece birkaçının toplumdaki farklı sesleri yükseltmek için tasarlandığı çoğu podcast sunucusunun da erkek olduğu belirtiliyor.
Ancak bu durum değişmeye başladı. ABD’de ‘2 Dope Queens’, ‘Serial’, ‘On Being’ ve ‘The Big Listen’ gibi pek çok şov oldukça büyük bir ilgi uyandırdı ve erkek egemen bu mecrada bir tür cinsiyet çeşitliliği sağlandı.
Reklamveren için bir fırsat
Reklamcılık podcast sunucularına da fırsat sunuyor. Reklamverenler şu anda podcast dinleyicilerine ulaşmak için prim ödüyorsa da, daha fazla podcast’in ortaya çıkmasıyla birlikte bu durum değişecek.
Reklamverenler bazı şovlarda her bin kişiye ulaşmak için 18-25 dolar ödeyecek ve ‘seri’ reklamverenler her bin dinleyiciye ulaşmak için 50-60 dolar arasında ödeme yapıyor olacak.
Bununla birlikte, bu gelir akışına bağlı bir tehlike ise, reklam pazarının bu yeni medya formu için kırılgan olması. “Bir baloncukta mı yaşıyoruz? Evet ve hayır” diyen bir hit podcast yapımcısının öngörüsü şöyle: “Muhtemelen mevcut fiyatlar şişirildi ve nihayet yeniden ayarlanması gerekecek.”
Poynter’da yayınlanan bu yazı Sarphan Uzunoğlu tarafından Journo için çevirdi.