Haber

Teyitçilerden açık mektup: YouTube yanlış bilgileri yayıyor

Fotoğraf: Rachit Tank

Türkiye dâhil dünyanın dört bir yanından 80 teyit kuruluşu bir açık mektup yayımlayarak YouTube’un internette dezenformasyonun yayılmasına neden olan başlıca platformlardan biri olduğunu ve yanlış bilgi sorunuyla yeterince mücadele etmediğini bildirdi.

Uluslararası Doğruluk Kontrolü Ağı‘nın üyesi teyitçiler dün yayımladıkları açık mektupta, YouTube’un CEO’su Susan Wojcicki’ye seslendi.

Yanlış bilgiyle mücadele ve doğru bilgiye erişim konusunda YouTube’un katkısının elzem olduğunu hatırlatan teyitçiler, kendi deneyimlerinden yola çıkarak dünyanın en büyük video paylaşım platformuna şu önerilerde bulundu:

  • İzlenecek politikaları ve kullanılan algoritmayı, platformdaki yanlış bilgi sorununa yönelik anlamlı bir yoruma izin vererek çözüme katkı sunabilecek şekilde, şeffaflıkla paylaşmak.
  • İfade özgürlüğünü kısıtlama riskini barındıran içerik kaldırma yöntemi yerine sorumluluk alıp bağlam vererek çürütme sunmak ve bu alanda çalışan bağımsız teyitçilik çabalarını destekleyecek adımlar atmak.
  • Sürekli ve kasıtlı olarak yanlış bilgi yayan ve özellikle bu içeriklerden ekonomik çıkar elde edenlere karşı kararlı bir yaptırım politikası uygulamak.
  • İngilizce dışındaki dillerde de etkin bir moderasyon politikası geliştirmek.

Uluslararası Doğruluk Kontrolü Ağı’nın Türkiye’deki üyeleri olan Teyit ve Doğruluk Payı da mektubu imzalayan kuruluşlar arasında.

Gülin Çavuş: Platformları adım atmaya çağırıyoruz

Teyit’in Vizyon ve Strateji Sorumlusu Gülin Çavuş sürecin hedeflenen değişime katkısını değerli bulduğunu belirterek şunları söyledi:

  • Yanlış bilgi sorununun göz ardı edilemeyecek paydaşlarından birinin sosyal medya platformları ve sahip oldukları algoritmalar olduğunu her fırsatta dile getiriyoruz ve platformları bu konuda adım atmaya çağırıyoruz.

Teyitçilerin YouTube’a yazdığı açık mektubun tam metnine ve imzacı tüm kuruluşların listesine şu sayfadan erişilebiliyor.

Google’a ait YouTube’un sözcüsü Elena Hernandez ise mektuba cevaben şu açıklamayı yaptı:

  • Yıllardır tüm ülkelerde politikalarımıza ve ürünlerimize, insanların yetkin içeriklerle bağ kurması ve dezenformasyonun yayılmasının engellenmesi için büyük yatırımlar yapıp şartları ihlal eden videoları kaldırdık. Önemli bir gelişme kaydettiğimizi görüyoruz. Dezenformasyonun kıyısındaki videoların öneri algoritması yoluyla tüketimini tüm YouTube izlenmeleri içinde %1’in altına düşürdük. Tüm izlenmelerin %0,21 kadarı, daha sonra kaldırdığımız kurallara aykırı içeriklerden oluşuyor. Kendimizi geliştirmenin yollarını aramayı hep sürdürüyoruz ve teyit topluluğuyla da çalışmalarımızı güçlendireceğiz.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR – YETER GOOGLE YETER: ARAMALAR, REKLAMLAR VE KÖTÜLÜĞÜN FİNANSMANI

Journo

Yeni nesil medya ve gazetecilik sitesi. Gazetecilere yönelik bağımsız bir dijital platform olan Journo; medyanın gelir modellerine, yeni haber üretim teknolojilerine ve medya çalışanlarının yaşamına odaklanıyor, sürdürülebilir bir sektör için çözümler öneriyor.