Haber

Facebook kesintisi Türkiye’de haber sitelerinin trafiğini zıplattı

Facebook, Instagram ve WhatsApp’a erişimin bu ay başında yaklaşık 6 saat boyunca kesilmesi, Türkiye’deki haber sitelerinin trafiğinin 2 katı aşan oranlarda artmasını sağladı. Haber kuruluşlarının yöneticilerinden edindiğimiz verilere göre kesinti, sosyal medya ve arama motoru kanallarında daha güçlü olan sitelere daha fazla yaramış görünüyor.

Facebook ve bu şirkete ait olan Instagram ile WhatsApp platformlarına erişim 4 Ekim tarihinde, Türkiye saati ile 18.40’da kesilmişti. Facebook, gece yarısı giderebildiği sorunun teknik bir hatadan kaynaklandığını açıklamıştı.

Bu üç dev platformun kullanıcıları, kesinti nedeniyle internette diğer adreslere yöneldi. Bu yüzden Twitter, Telegram ve Discord’da da yoğunluk nedeniyle kesintiler yaşandı.

NiemanLab’e göre kesinti sırasında 60 ülkeden haber sitelerinin de dâhil olduğu binlerce web yayıncısının trafiği bir önceki haftaya göre %38 arttı.

Yöneticilerinden edindiğimiz veriler, aynı saatlerde Türkiye’deki birçok haber sitesinin trafiğinin daha da yüksek oranlarda arttığını gösteriyor.

Hürriyet’teki artış, Facebook kesintisinin ilk dakikalarında başladı ve tekil kullanıcı sayısı bir önceki haftaya göre %110 arttı. Sözcü’deki artış %50’yi, BirGün’deki %30’u buldu.

BirGün’den Uğur Koç, kesintinin başladığı 18.00-19.00 saat diliminde normalde trafiğin stabil gittiğini, ancak 4 Ekim’de bu vakitte “%66,2’lik keskin bir sıçrama meydana geldiğini” vurguladı.

Evrensel’in genel site trafiğinde anlamlı bir değişiklik olmasa da 4 Ekim’de Twitter’dan gelen trafik %54 arttı. Cumhuriyet gazetesi de, net verileri paylaşmamakla birlikte, o gün siteye gelen ziyaretçi sayısının ve özellikle Twitter kaynaklı trafiğin arttığını doğruladı.

‘Neden erişim yok’ diye soranlar haber sitelerine akın etti

Türkiye’deki haber sitelerine yönelik trafikte yaşanan âni artışın, dünyadaki diğer sitelerde olduğu gibi birkaç saat sürdüğü anlaşılıyor. Gece yarısından sonra sitelerin ziyaretçi, oturum ve tıklanma trafikleri normale döndü. Kısa süreli bu artıştan, özellikle Google aramalarında sıklıkla çıkan ve sosyal medyada daha çok takipçisi olan büyük siteler yararlandı.

Gazete Duvar’dan Fırat Özdemir şunları söyledi:

  • 4 Ekim’de yaşanan kesinti dolayısıyla sitemizde günlük bazda sıcak gündem günlerinde oluşabilecek bir artış gözlemlenmiştir. Bu artış en fazla, sosyal mecralara erişemeyen kullanıcıların ‘neden erişim yok’ sorusuna aradıkları cevabın yarattığı trafikten kaynaklandı. Bu tarz artışların süreleri de saatlerle sınırlı kaldı.

Facebook’un alan adı sisteminde (DNS) teknik bir değişiklik yaparken oluşan hatadan kaynaklandığı açıklanan kesinti, dev şirketin hisselerinin %5’ten fazla değer kaybetmesine neden olmuştu.

Eski bir çalışanının medyaya sızdırdığı iç yazışmalar nedeniyle zor günler geçiren Facebook, bir yandan da ismini değiştirmeye hazırlanıyor.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR – FACEBOOK’UN KRİZ HAFTASI

Tamer Morkoç

2013 yılından beri serbest gazeteci olarak muhabirlik ve editörlük yapıyor.

Journo E-Bülten