Haber

Medyanın yakından izlediği Facebook projesi Libra’da beklenmedik istifalar

Facebook'un kripto para birimini yaratıp yönetmek için oluşturduğu Libra Association adlı dernekten istifa eden kurucu üye sayısı artıyor.
Dünyanın en büyük ödeme şirketleri, Facebook’un kripto para projesi Libra’nın kurucu konsorsiyumundan çekildi. Libra kurucularının bugün Cenevre’de yapılacak ilk toplantısına bu beklenmedik gelişme damga vurdu. Medya kuruluşları da Libra projesini dikkatle izliyor. Çünkü proje, milyarca internet kullanıcısının haberler için mikro ödeme yapabilmesine imkân sağlayabilir.

Dünyanın en yaygın sosyal ağı Facebook, blok zinciri (blockchain) üzerinde çalışacak kripto para birimi Libra’yı 18 Haziran’da duyurmuştu. The Guardian gazetesinin “dünya bankacılık sistemini sarsma potansiyeline sahip bir hamle” diye nitelediği girişim için bir kurucu konsorsiyum oluşturulmuştu.

Bugün İsviçre’nin Cenevre kentinde yapılacak ilk toplantı arifesinde Paypal, Visa, Mastercard, Stripe ve Mercado Pago konsorsiyumdan çekildiğini açıkladı. Böylece merkezleri ABD’de olan ama dünya çapında iş yapan en önemli ödeme şirketlerinin tamamı Libra projesinden çekilmiş oluyor.

Projenin nasıl devam edeceği henüz belli değil. 2.4 milyar aylık aktif kullanıcısı olan Facebook’un Libra ile medya şirketlerine de düşük maliyetli bir mikro ödeme altyapısı sunması bekleniyordu. Bunun “haber endüstrisini kurtarabileceği” bile iddia edilmişti.

Hukuki sorumluluğu almak istemediler

Resmi bir açıklama yapılmasa da bu sürpriz gelişmenin, söz konusu şirketlerin hukuki çekincelerinden kaynaklandığı sanılıyor.

Facebook mali hizmetler sunma niyetine rağmen, devletlerin denetimine girmemek için kendisini bir mali hizmetler şirketi olarak tanımlamıyor. Böylece tüm hukuki sorumluluğu konsorsiyum üyesi diğer şirketlere yıkmak niyetinde. Ödeme şirketleri ise Libra üzerinden gerçekleşebilecek terörün finansmanı ve kara para aklama gibi suçlar konusunda tüm sorumluluğu almak istemiyor.

Bu gelişmeyle birlikte Facebook son bir hafta içinde ikinci kez eleştirilerin hedefi oldu. Şirket video izlenme sayılarını gerçekte olduğundan katbekat yüksek gösterdiği ortaya çıkınca geçen hafta reklamverenlere 40 milyon dolar ödemek zorunda kalmıştı.

Reklamverenler paralarını kısmen geri alsa da, birkaç yıl önce Facebook’taki olağanüstü yüksek video izlenmeleri görüp tüm yayın stratejilerini bu doğrultuda değiştiren medya şirketleri uğradıkları zararla kaldılar.


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR – FACEBOOK TEMYİZ MAHKEMESİ’NE HOŞ GELDİNİZ

Journo

Yeni nesil medya ve gazetecilik sitesi. Gazetecilere yönelik bağımsız bir dijital platform olan Journo; medyanın gelir modellerine, yeni haber üretim teknolojilerine ve medya çalışanlarının yaşamına odaklanıyor, sürdürülebilir bir sektör için çözümler öneriyor.

Journo E-Bülten