Dosya

Yerel medyada en çok YouTube abonesi Trabzon, Hakkâri ve Bartın’da

Türkiye’nin 81 ilindeki yerel haber sitelerinin YouTube varlığını inceledik. Abone sayısında lider iller Trabzon, Hakkâri ve Bartın. Yerel haber sitelerinin YouTube’da en fazla sayıda video yayımladığı iller ise Edirne, Nevşehir ve Konya. Yerel medyada çok video yayımlamak her zaman çok abone anlamına gelmiyor.

Bu araştırma için, Google’da her ilin haberleri arandığında en üst sıralarda önerilen üçer yerel siteyi ele aldık. Örneğin “Adıyaman haberleri” diye aratıldığında Google sonuçlarında en üst sıralarda çıkan üç yerel siteyi kaydettik. 

Böylece 81 ildeki 243 yerel haber sitesini içeren bir liste oluştu. Bu sitelerin her birinin YouTube’daki abone ve video sayılarını inceledik. Ham veri kümesini şu sayfadan indirebileceğiniz bu araştırmada dikkatimizi çeken bulgular şöyle:

Büyükşehirler dışındaki haber sitelerinin daha çok abonesi var  

  • Yerel medyanın YouTube’daki abone sayısı, video üretim sayısıyla doğru orantılı. Çok güçlü olmasa bile böyle bir bağıntı var (meraklısı için “r” bağıntı katsayısı 0.45).
  • Büyükşehirlerde yayın yapan sitelerin sosyal medya takipçi sayısı ortalama olarak fazla olsa da, en fazla takipçi sayısına sahip yerel haber siteleri küçük illerde.
  • Trabzon, Hâkkari, Bartın ve Kars’ın başını çektiği illerde yerel medya kuruluşları, YouTube’a görece az sayıda video yüklemelerine rağmen en fazla aboneye sahipler. Diğer iller arasında toplam 50 bin aboneyi geçebilen yok.

  • Trabzon merkezli “61saat.com” ile “hakkarihabertv.com” haber sitelerinin YouTube’da 55 binden fazla abonesi var.
  • Kırklareli, Muş, Osmaniye ve Yalova’da Google’ın önerdiği üçer yerel medya sitesinin YouTube’daki toplam abone sayısı 200’ün altında.

Çok fazla video yükleyip az aboneye sahip olanlar bol 

  • İllerin büyük çoğunluğunda yerel medyanın hem YouTube'daki video miktarı, hem de abone sayısı düşük.
  • Çok video her zaman çok abone anlamına gelmiyor. Edirne, Nevşehir, Konya ve Samsun'daki yerel haber siteleri YouTube'a il bazında toplam 20 bini aşkın video yüklemiş. Ancak bu kuruluşlar, yükledikleri video sayısına kıyasla çok düşük abone sayılarına sahip. Grafikteki menüyü kullanarak bölgelere göre verileri inceleyebilirsiniz:
  • Muş, Artvin, Osmaniye ve Şırnak'ta yerel medyanın YouTube’a yüklediği video sayısı 200’ün altında. 8 haber sitesi ise YouTube’a hiç video yüklememiş.
  • YouTube’da en fazla yayın yapan yerel haber sitesi edirnetv.com (32 bin video). samsungazetesi.com 20 bini aşkın içerikle ikinci sırada. 

“Uygunsuz içerik” gerekçesiyle kapatılan sayfalar var

81 ildeki 243 yerel haber sitesinin YouTube'da toplam 403.732 adet videosu ve 1.153.294 abonesi var. Yani ortalamada bir yerel haber sitesi YouTube'a 1.661 adet video yüklemiş ve 4.746 aboneye sahip. Elbette YouTube’daki abone ve video sayıları anlık olarak değişiyor. Verileri geçen ay topladık.

Bazı yerel haber sitelerinin YouTube sayfalarının “uygunsuz içerik” nedeniyle kapatıldığını gözlemledik. Bazıları bu ihtimale karşı ikinci bir YouTube hesabı açmış. Bazılarının ise hiç YouTube sayfası yok veya kendi markalarıyla değil, siteyi yöneten kişilerin şahsi hesabı üstünden yayın yapıyorlar.

Son not: Birçok yerel haber sitesi, YouTube sayfalarında geleneksel TV yayıncılığı yapıyor. Bazıları ise web odaklı içerikler üretiyor. YouTube sayfası açan, fakat bu sayfayı sadece kullanıcıları kendi Web TV’lerine yöneltme amacıyla kullanan yerel haber siteleri de var.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR: VERİ GAZETECİLİĞİ

Türkiye’nin haber çölleri: 973 ilçeden 1.1 milyon haberi taradık, 3 haritayla anlatıyoruz

Manşetlerdeki 250 haberi inceledik: Sadece %31’inde “kadının adı” var

İki haritayla: Hangi ilde, hangi medya kuruluşu daha çok aranıyor?

Haber dili: Öldü mü, vefat mı etti, hayatını mı kaybetti?

Barış Dönmez

2014 yılında Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Gazetecilik Bölümü’nden mezun olduktan sonra birçok medya kuruluşunda muhabir ve tasarımcı olarak görev aldı. 2020 yılında serbest gazeteci olarak çalışmaya başladı.

Journo E-Bülten